torsdag 1 februari 2024

Vart tar tiden vägen?

Torsdagen den 25 januari var full av upplevelser. Först ringde jag och gratulerade Tomas. Det är ett år sedan jag sjöng för honom på hans 80-årsdag. "Nu min kära vän vill jag förklara mig etc". 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Sedan var det dags att promenera till Kiropraktorhuset för att få massage av duktiga Jenny. Här kommer hon för att ta hand om mig.

 o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På torsdagskvällen var det konsert på Konserthuset. Vår favoritdirigent Andrew Manze skulle dirigera. Han kom också till Konserthusets lilla sal för att berätta lite om vad han gör nu och om verken som orkestern skulle spela under kvällen. Det var många som kom för att lyssna på honom.

Under konserten fick vi lyssna på Ronald Brautigam som spelade både Mozarts pianokonsert nr 25 och ett verk av R Schuman. Elgars Enigmavariationerna som framfördes efter paus var underbar att lyssna till.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o.




På lördags kvällen bjöd Stadsteatern in till en "föreställning" som de kallade "Late night". Hela spektaklet började kl 20:00. Teaterchefen Moqi Simon Trolin hälsade alla välkomna och berättade att man tänkte bjuda på vad teatern hade för tankar inför den kommande säsongen. Det började med sång, dans och musik av det mest spektakulära slaget. Inget som jag blev glad över att se och höra. Efter pausen kom det teater. Det var däremot riktigt trevligt och skapade positiva förväntningar. Eftersom klockan passerat 23:00 efter andra pausen, stannade jag inte kvar för att se vad som kom efter den andra pausen. Jag skulle ju upp tidigt på söndagsmorgonen. Både Mariakören och jobbet som gudstjänstvärd gjorde att väckarklockan stod på 07:00 på söndagsmorgonen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o 




Efter högmässan när jag var klar med jobbet, tog jag en promenad. Det var hyfsat väder så det blev en lite längre tur. Sedan var det dags att styra fötterna mot Stadsteatern. Föreningen Gladjazz har nu kommit överens med både Stadsteatern och restaurang Culise om att ha konserter och måltider i Stadsteaterns lokaler. Det var verkligen ett bra val. Både lokalen vi satt i och maten var toppen. Bekvämt, det gick att både höra och se bra, och maten var förstås superb! Fiskgryta den här gången. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det har varit ett riktigt busväder, med regn och blåst för det mesta. Då gäller det att passa på när solen tittar fram. Som tur var hann jag ta fram kameran innan solen gick ner. Bilden tog jag inne från vardagsrummet.



Den här bilden tog jag i förra veckan när jag kom från en tura med en av färjorna på Öresundslinjen. Sol och ljus är det bästa jag vet! 

På lördag blir det teater igen. Då ska jag gå til Lillan och se "Nästa andetag". Vi fick se en liten glimt av den på föreställningen "Late night" i lördags. Jag ser verkligen fram emot det!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar