söndag 30 juli 2023

Mera musik, vänner och utflykter

 


Sommarkortet gäller ett par veckor till, så det gäller att använda det! Vi som tog en tur runt om i Skåne för ett par veckor sedan gjorde en ny tur i tisdags. Det blev först Hässleholm. 

Sedan bar det iväg till Kristianstad för att så småningom hamna i Åhus. Det tog en bra stund med tåget, eftersom det var nödvändigt att köra riktigt långsamt, berättade konduktören. Det fanns nämligen risk för älgar och poliser fick vi höra i högtalarna! Vi kom i alla fall fram så småningom.


Det var lagom tid för att äta lunch. Vi var alldeles nära "Åhus Gästgivaregård,  ETABL 1737"  som det står på skylten på huset. Det blev vårt val för lunchen. Här sitter Jan-Olof och Gunnar och njuter.


Jag njöt också av den jättegoda fiskrätten, Långa, som jag beställde. Den här gången kom jag ihåg kameran! 

Det blev en härlig promenad runt om i Åhus och sedan var det dags igen för tåget till Kristianstad.


Det blev ett besök på Kristianstad museum. Det blev sannerligen ett intressant besök!


Här fanns olika rum som berättade om utvecklingen både i naturen och för samhället i Skåne under århundranden. 

Nu hade det blivit sen eftermiddag och eftersom Gunnar skulle hinna med ett tåg från Helsingborg till Förslöv så var det dags att sätta sig på tåget hem till Helsingborg. Tågbyte blev det förstås i Hässleholm och där hann vi med ett glas vin också - naturligtvis! Vi var riktigt nöjda med dagens runda med Sommarkortet. Nästa resa blir den 14 augusti. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Onsdagar är det sommarmusik i S:ta Anna kyrka på kvällen. I onsdags var det Fabiola Ionita som spelade Beethovens pianosonat nr 23 i f -moll och Rachmaninovs pianosonat nr 2 i b-moll. Vilken pianist! Kyrkan var som väl var fullsatt. Efter konserten stod alla upp och applåderna ville aldrig ta slut.


Gissa om Fabiola var glad! Vi som sjunger i Mariakörerna gick fram till henne och kramade om henne efteråt. Fabiola har ju ackompanjerat oss vid några tillfällen, så det kändes angeläget att tala om för henne hur otroligt imponerade vi var. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I Mariakyrkan är det lunchmusik varje torsdag. Den här torsdagen var det sommarmusik. Rubriken var "Beppe Olle Birger Wolgers Adolphson Sjöberg". Det var Johan Sandberg som berättade och sjöng till ackompanjemang av Nils Tykesson.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I fredags hade jag ett uppdrag från min Rotaryklubb. Jag skulle hålla ett föredrag om körerna i Helsingborg. Det skulle ske på färjeturen med Rotary-Öresund. Det är medlemmar från både klubbarna i Helsingborg och Helsingör som åker mer Aurora klockan 12:00, äter lunch och lyssnar på en föreläsning. 


Det är inte helt lätt att göra sig hörd när matsalen är full med gäster. Jag försökte i alla fall göra så gott jag kunde och jag fick mycket beröm efteråt. 


Nu ser jag fram emot nästa vecka då det blir en utflykt till Bohuslän och min svägerskas 80-årskalas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar