tisdag 11 juli 2023

Musik, vänner och utflykter

 


I onsdags kväll gick jag till S:ta Anna kyrka för att lyssna på " Sopraner i sommarkväll". Den här gången var det en sopran, Maria Hersborn, som sjöng. Christian Hersborn spelade sopransaxofon och Boel Videke piano och orgel. Det blev flera trevliga sånger med känsla av jazz och andra härliga rytmer.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Eftersom det var första torsdagen den 6 juli i den här månaden, var det "Bara Buxtehude" i Mariakyrkan klockan 12:00. Organist var Roland Möhle från Täby församling. Tyvärr hade han inte varit i Mariakyrkan tillräckligt länge för att kunna hantera orglarna professionellt. Jag saknade vår tidigare organist, George, som spelade Buxtehude så att jag njöt.



På torsdagskvällen var jag i Brunnby kyrka och lyssnade på "Stjärntrion" Johan Dalene violin, Andreas Brantelid cello, och Saskia Giorgini piano. Vilken konsert! Det är helt fantastiskt att Musik i Kullbygden har lyckats engagera så skickliga musiker. Allra mest imponerad blev jag av Johan Dalene som spelade César Francks violinsonat i A-dur. Oj oj!!!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På fredagskvällen fick jag skjuts igen av Claes Henning ut till Brunnby kyrka. Då var det sopranen Christina Nilsson som sjöng och Magnus Svensson som spelade piano. Jag var inte helt imponerad av Christina Nilsson, i synnerhet inte när hon sjöng Sibelius "Fem sånger op 37". Det blev inte sånger utan operaarior och då försvann känslan som ju finns i sångerna "Den första kyssen", "Lasse liten" etc. Pianisten Magnus Svensson är en mycket skicklig pianist kunde jag konstatera.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördag förmiddag tog jag tåget till Malmö för att hälsa på min kära vän Cathy. Det är alltid lika roligt att träffa henne. Jag glömde naturligtvis ta fram kameran innan vi hade ätit upp all den jättegoda maten som hon bjöd på, men jag minns den verkligen. Vi åt varmrökt lax, grön sparris, härliga små nypotatisar, sallad och kalasfina rom- och örtsåser. Naturligtvis blev det en jättegod dessert och kaffe - espresso också! Tack kära Cathy!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagseftermiddagen promenerade jag upp till Gull-Britt och Åke. Jag skulle få skjuts med dem till Landskrona, där Ulf bjöd alla sina sångarvänner på eftermiddagskaffe. Det var Ulfs 85-årsdag, så det var ett födelsedagskaffe vi bjöds på. Det började inte med kaffe utan med ett glas champagne! Så gott! Kaffe , kakor och tårta var inte heller så dumt. Allra bäst var det förstås att få fira Ulf på hans födelsedag tillsammans med alla sångarvänner från tiden i Konserthuskören!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Har man Skånetrafikens sommarkort så gäller det ju att använda det! Jan-Olof, Gunnar och jag gav oss iväg från Helsingborgs C på måndagsförmiddagen. Hur långt skulle vi resa?



Vi åkte till Malmö-Triangeln och bytte tåg där. Färden gick till Ystad. Där började vi att besöka Ystads Konstmuseum.


 Sedan var det dags att äta en lunch. Det blev en underbart god fisksoppa till mig. Vi satt utomhus under parasoller, men de skyddade inte så bra när regnet kom, men då hade vi som väl var ätit färdigt. Vi tog oss från restaurangen till Klostret. Intressant att se denna gamla, gamla byggnad så väl bevarad. Nu var det dags för en kopp kaffe och en kaka.



Vi stannade inte i Ystad förstås, utan tog oss vidare till Sjöbo. Där fanns det tyvärr inga ställen man kunde slå sig ner och ta ett glas vin t.ex. Då bestämde vi oss för att åka vidare till Lund! Där fanns det vin! Fram emot kvällningen var vi nöjda och tog ett pågatåg hem till Helsingborg. Vilken jättetrevlig dag! Vi gör en resa igen nästa vecka. Då kommer vi säkert att få uppleva en annan del av Skåne. Spännande!









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar