måndag 17 juli 2023

Kärt och efterlängtat besök

 


Jag börjar dock berätta om sommarmusiken i S:ta Anna kyrka. Den här gången var det konsertgitarristen Johan Söllscher som bjöd oss på musik under rubriken "Resa över Atlanten". Det var mjuk och härlig musik att lyssna till. Två av verken hade han komponerat själv. Den mest kände av de andra kompositörerna var kanske Bob Dylan. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Under torsdagen hade jag dels en härlig ansiktsbehandling av Petra och sedan promenerade jag upp till Elisabeth Å som bor fint uppe på höjden på F M Franzénsgatan. Hennes gräsmatta var vackert grön och runt den blommade det för fullt. Varför har jag ingen bild!? Kan det bero på att vi pratade och pratade och pratade som aldrig förr. Elisabeth bjöd först på ett glas vin och sedan var det kaffe och kakor. Hennes dotter kom också och hälsade på sin mamma. Så härligt att hålla på och prata med några i flera timmar!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så kom de, Gunilla och Marianne!  Så roligt att de passade på att köra ner till Helsingborg från Harplinge innan Gunilla ger sig av till London igen. Jag hade beställt bord på Pålsjö krog där vi åt lunch.




Gunilla och Marianne hade tittat på menyn hemma och bestämde sig för rätten på bilden, som är "Svensk pluma på rapsgris padrones, grillad hjärtsallad, rostad majskräm, rödvinssås och nypotatis". Det låter ju bra! Tyvärr var köttet alldeles för segt och svårt att skära med en kniv som inte var tillräckligt vass.



Jag beställde helstekt spätta. Tyvärr var den alldeles för stor och otroligt svår att vända på när jag hade ätit det mesta på ovansidan. Jag fick nöja mig med det. Nypotatis fanns också, alldeles kall. Jag var nog inte helt nöjd med besöket på Pålsjö krog. Till dessert åt Gunilla och jag vaniljglass och jordgubbar och Marianne åt en Crème Brulèe. Det var vi nöjda med och servitrisen var jättebra!



Sedan körde vi hem och hade tur med en parkeringsplats, eftersom det fanns en enda tom plats nästan utanför dörren. Sedan blev det förstås en kopp kaffe med en liten kaka. Marianne passade på att ta en bild på mig och Gunilla ute på balkongen. Gunilla var mycket förtjust i lägenheten och tyckte att jag absolut inte skulle byta till mig någon annan. Det gör jag nog inte heller. Inte på ett bra tag i alla fall!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Marie tipsade mig om att Ellen jobbade på Backhaus i Oceanhamnen fredag och lördag. Det blev en promenad dit under lördagen förstås. Det finns ingenting bättre än att bli mottagen på en restaurang av den här härliga tjejen! Underbara Ellen! 



Jag beställde den här fina fisk- och skaldjursgrytan. Helt perfekt! Hit kan jag verkligen gå fler gånger - av flera skäl!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar