onsdag 2 november 2022

Både ljuset och mörkret kommer tidigare.

 


Det är mycket grönt i krukorna på torg och trottoarer. Trevligt att se när jag tar mina turer på sta'n.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






I lördags träffade jag några av de elever som jag hade i min första klass 1963. Vi var nio stycken som tog en tura på Aurora. Tyvärr kan jag inte få fram de bilder som jag vill lägga ut, men jag kanske kan få hjälp och återkomma. På den här bilden ser vi Karin, Ingrid, Lena och Inger. De andra som var med var Anita, Eva, Christina och Inga-Lill. Jag hoppas kunna återkomma med bilder på dem också! Det är jättetrevligt att träffas, prata gamla minnen och höra hur allt är i dag. Det var verkligen en härlig klass jag hade!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I söndags hade Mariakören konsert i Mariakyrkan. Rubriken var "The open Veil" och vi sjöng musik som var komponerade av tonsättare födda på 1900-talet, Arvo Pärt, Eric Whitacre och Ola Gjeilo. Ett undantag var när konserten började då Moa Karlsson (hon på bilden) sjöng "Columbia Asexit" av Hildegard von Bingen (1098 - 1179). Vi ackompanjerades av musiker från HSO. Det blev en riktigt härlig konsert. Trevligt att få sjunga lite ny musik tycker jag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Då och då tar jag mig till Röda Kvarn för att se filmer. Häromdagen såg jag "Bränn alla mina brev". Filmen handlade om Karin Stolpe och hennes komplexa relation till maken Sven Stolpe för att inte tala om den passionerade kärleksaffären med Olof Lagercrantz. 




Den andra filmen jag såg handlade om Hilma af Klint (1862-1944), som inte slog igenom förrän efter sin död. Hon var långt före sin tid. I dag är hon en internationell superstjärna. Intressant berättelse i regi av Lasse Hallström.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Promenaderna ut till Pixlapiren ger mig upplevelser som jag alltid förvånas över. Häromveckan låg här stora stenbumlingar. När jag gick ut hit häromdagen körde stora långtradare fram stora lass med betydligt mindre stenar. Vad händer undrar jag. Ska stenblocken och stenarna ner på havsbottnen? 

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar