fredag 18 november 2022

Jag blir lycklig av att lyssna på musik och att sjunga själv.

 



I söndags tog jag tåget ner till Malmö för att se och höra Charles Gounod's opera Roméo & Juliette. Shakespeares kärleksdrama har jag stiftat bekantskap med ett flertal gånger. Den här gången var det verkligen en härlig föreställning. Juliettes roll sjöngs av Ksenija Proshina och  Sehoon Moon sjöng Roméo. Så vackert!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




När jag tar mina morgonpromenader till Pixlapiren blir jag alltid lika förtjust över alla nya härliga målningar som dyker upp. Här är de två senaste.


Häromdagen upptäckte jag att det blommar "riktiga" blommor också ute på Piren. Vi har ju haft en otroligt varm höst så det är egentligen inte så märkvärdigt att blommorna fortsätter ge färg i naturen och på gator och pirar.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På onsdagar sjunger jag i Vox Maria. I onsdags var det otroligt härligt! Jag hade inga problem alls varesig att sjunga rätt toner eller att komma upp på höjderna i min altstämma. Jag dansade hem på kvällen efter repetitionen! Det blir konsert i Mariakyrkan den 27/11.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I torsdags var det dags för den här virtuosen, Elisabeth Kufferath att spela violin på Konserthuset i en av HSO:s konserter. Hon var solist i ett otroligt avancerat verk av Kaija Saariaho som heter Graal Théâtre. Det var inte helt lätt att lyssna till detta verk heller, men öronen måste ju också vänja sig vid nykomponerad musik. Att Elisabeth var otroligt skicklig gick i alla fall inte att ta miste på!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar