fredag 28 oktober 2022

Nästan alla dagar är fulla av härliga upplevelser

 


Dagen började med en härlig ansiktsbehandling hos Petra.



Det var lördag och då har jag abonnemang på Konserthuset. Den här lördagen sjöng Konserthuskören Faures Requiem. Tyvärr har jag ingen aktuell bild på kören, men en bild där körledaren Mats Paulsson finns med har jag i alla fall. Kören sjöng verkligen underbart bra! Sopransolisten var dessvärre inte särskilt bra.



På kvällen hade jag biljett till operaföreställningen på Röda Kvarn. Det var Cherubini's opera Medea som direktsändes från Metropolitan. Här fanns det en sopran som heter duga. Bilden visar Sondra Radvanovsky, en fantastisk amerikansk-kanadensisk sopran. Dessutom var hon en otroligt bra skådespelare. Jublet efter hennes första solo ville nästan aldrig ta slut. Oj oj!

Vilken lördag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Nästa fantastiska konsert stod den här gruppen för. Det är en vokalensemble från England som heter Gesualdo Six. De sjöng i Mariakyrkan i tisdags. Det var meditativ musik som de bjöd på från flera håll i kyrkorummet. Det hör inte till vanligheterna att man kan höra musik sjungas av enbart en person i varje stämma, men så var det här. Ljuvlig musik som framfördes otroligt musikaliskt. Hoppas de återkommer! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Det finns som väl är annat att njuta av också. Häromdagen var det underbart varmt och lugnt på min morgonpromenad. Jag njuter verkligen av  havsluften. Miljön i parkerna nu när hösten satt färg på träden är också njutbar.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Dunkers kulturhus invigde en ny utställning i går, torsdag. Utställningen lyfter fram berättelser som tar sig an de stora frågorna kring förintelsen och hur förföljelse och flykt återupprepas i dag i Europa. En viktig del av utställningen är de teckningar som är gjorda av Ernst Kaufmann 1945/46. Han deporterades från Theresienstadt till Auschwitz, som han överlevde. Här visar Martin Schibli på teckningarna.



Gideon Beil, som varit delaktig i framtagandet av utställningen, lyssnar här på intervjuer som är gjorda av anhöriga till offren.



En annan viktig del av utställningen är vad som sker i Ukraina. Flera foton finns på en av väggarna i utställningslokalen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Med en gammal bild från Konserthuset vill jag berätta att torsdagskvällen avslutades med en konsert med Sibelius 3:a och Mahlers "Das Lied von der Erde". Solister var David Danholt, tenor och Marianne Beate Kjelland mezzosopran. Rumon Gamba dirigerade. Han var så våldsam i sina rörelser att jag föredrag att blunda för att ta till mig musiken på bästa sätt. 




 









 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar