fredag 21 oktober 2022

Hösten är fin i Skåne

 


Det blev en promenad ut till Pixlapiren häromdagen. Gissa om jag blev förvånad när jag fick se alla de här stora stenarna upplagda på piren. Det ska bli spännande att se vad de kommer att göra med dem!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



För en vecka sedan var Barbro L och jag på Storan och såg "Vi är luftens drottning". Det var mycket skickliga akrobater som svävade i luften och gjorde otroliga volter. Det var snarare Cirkus än Teater. Salongen var alldeles fullsatt och mängder av ungdomar fanns i publiken. Hoppas de lockas till teatern flera gånger!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På lördagen promenerade jag till S:ta Anna kyrka för att lyssna på Johan Sandberg - sång och Per Henrik Johansson -piano när de framförde sånger av Williams, Stenhammar och Quilter. Per Henrik hade fått rycka in eftersom pianisten som skulle medverka hade blivit sjuk. Det gjorde han verkligen utan det minsta besvär. Per Henrik är verkligen en skicklig pianist!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I söndags åkte Katarina och jag ner till Skurup för att hälsa på Lena. Var hade jag kameran? Tyvärr letade jag aldrig efter den. Det fanns så mycket att prata om så tankarna på att föreviga mötet kom av sig. Naturen var underbar med sina höstfärger.  Den här bilden hittade jag på nätet. Skulpturen över fågeln ligger precis när man svänger av vägen in till Skurup.


Lena hade kameran uppe i alla fall. Här en bild på mig när jag förser mig med blåbärspaj till kaffet.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Mariakyrkan har ibland gudstjänster med Gospelmusik. Här är John Perrys kör i full gång. Det fick bli en härlig avslutning på söndagen.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Hösten är, som sagt, fin i Skåne. I går, torsdags, åkte jag till Falsterbo och Ystad med Helsingborgs konstförening. Vid Falsterbo "Photo Art Museum" finns det en härlig promenadväg ner till havet. Så skönt!


Inne i fotomuseet guidade oss ägarinnan Christina Lindquist. Här berättar hon om David LaChapelle's foto på Lady Gaga.


Här fanns verkligen många intressanta foton och guidningen var förstås nödvändig för att få en förståelse för vad som fotografen ville berätta. Det är inte enbart en bild utan det finns en viktig tanke bakom den. 


Efter en god lunch på museet for vi till Ystad. Där gick vi till biografen Scala för att dels höra biografteaterns historia berättas av Kent Svanström och dels se en film om av en av de skickliga fotograferna, Georg Oddner, vars bilder vi såg på museet i Falsterbo.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



 Det är svårt att inte springa in på Dunkers kulturhus för att titta på Yoshio Nakajimas utställning. Här är en skulptur som han har gjort på Raus stenkärlsfabrik, som han tagit över. Häftigt!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar