torsdag 13 oktober 2022

Nu är hösten här med vackra färger och mycket att säga ja till

 



Symfoniorkestern är förstås i full gång. I torsdags fick vi besök av den här unge skicklige dirigenten, Dmitry Matvienko. Han fick Haydns Symfoni nr 39 att fullkomligt smälta in i konsertsalen. Så melodiskt så musikaliskt och mjukt. Det var verkligen musik när den är som allra bäst. Anna Clynes This Midnight Hour och Sjostakovitjs nionde symfoni var också underbara att lyssna till, men Haydn fanns med mig i kroppen hela vägen hem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Samtal på Dunkers är också i full gång. Den här gången var det Karin Alfredsson som blev intervjuad. En av de sakerna hon berättade var att om det är tråkigt och tröstlöst så ska man säga JA! till de förslag som kommer och som man stöter på. Det gjorde jag när Barbro Liedberg frågade om jag inte ville komma och sjunga i hennes kör som repeterar på tisdagar i GA:s församlingshem. Visst svarade jag JA!
Nu är jag med i den kören också!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Kammarmusikföreningen är också i full gång. I söndags fick vi lyssna på Kristina Ersson på flöjt och Kristoffer Hyldig på piano. Kristina växte upp i Helsingborg och var bara 18 år när hon debuterade som solist med HSO. Hon gick förstås i Helsingborgs musikskola och utvecklades snabbt med sitt flöjtspel. Nu är hon soloflöjtist i Copenhagen Phil. Kristoffer kommer från Danmark och har framträtt på festivaler i Polen, England och i Carnegie Hall i New York.  Det blev en riktigt fin konsert med Poulenc, Messiaen, Godard och Prokofjev. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom jag har så nära till Dunkers kulturhus är det inte så svårt att springa över dit så fort det händer något. Den japanske konstnären Yoshio Nakajimas fick häromdagen besök från Japan och det blev en härlig föreställning med både färg, sång och dans.



Naturligtvis var också Yoshio Nakajima i full gång. Här lindar han in en flicka i rött garn och sedan dansar han med de målade pappersarken och med sin japanske vän. Jag tycker det är riktigt häftigt med dessa återkommande föreställningar. Vi var också ganska många som fanns uppe i konsthallen som åskådare.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


En av mina goda vänner, Claes H, bjöd mig på lunch häromdagen. De började med en liten drink ute på den vackra blomsterfyllda balkongen.



Sedan blev det en underbart god fisksoppa, som jag bad att få receptet på. Det fick jag!


Till soppan drack vi det här vinet och sedan blev det kaffe ute på balkongen. En verkligt härlig lunch!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar