torsdag 6 oktober 2022

Det gäller att ta vara på tiden

 


Regina och Nisse bjöd med mig på en tur till "Bibelns värld" på Starbyvägen 333 utanför Ängelholm. Det kom ett antal regnbyar så vi började besöket inomhus. Där fick vi se en modell av Jerusalem. 


När det var uppehåll gick vi ut och fick följa berättelser från Bibeln. Här står Herodes och agerar.


Så var vi ute i det palestinska landskapet.


Så småningom kom vi in i stallet där Maria berättade om hur det gick till när Jesusbarnet föddes.


Innan det var dags för lunch, träffade vi på Petrus som satt här vid sin båt och inte lyckades få någon fisk innan Jesus kom.

Det var verkligen ett jättearbete som flera  präster och andra medhjälpare lagt ner för att gestalta berättelserna i Bibeln. Intressant!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Lunchmusiken i Mariakyrkan har nu flyttats till torsdagar. Den här torsdagen är det John Perry som spelar tenorsaxofon och Nils Tykesson som spelar piano.  Temat var "Så tar den blommande sommaren slut". Bland annat spelade de "Så skimrande var aldrig havet" i arrangemang av John Perry. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Biljetter till "Flugornas herre" hade jag i fredags. Det var en häftig föreställning och i mitt tycke  teater som verkligen engagerade.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Föreningen Norden anordnade igen en Bok- och författarfest. Verksamheten har legat nere under Pandemin. Nu var det i alla fall dags . Det här är deras annons.


Här sitter den danska författaren Helle Helle längst till vänster. Hon berättade om sin bok "BOB". I mitten sitter Lars Sund och han berättade om sitt enorma intresse för fåglar. Boken han hade med sig heter "En morgontrött fågelskådares år". Längst till höger sitter Klas Östergren. Han berättade om hur livet är som författare. Hans bok "Större trygghet aldrig fanns" köpte jag med mig hem. Härligt att det har kommit igång igen med bokfesterna!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Söndagen började med att jag sjöng i Mariakören på högmässan i Mariakyrkan. Mariakören består numera av både Kyrkokören och Oratoriekören. Vid gudstjänsterna delas kören upp i två delar så att det blir en lagom stor kör vid gudstjänsterna. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter gudstjänsten gick jag till Dunkers kulturhus för att titta på den nya utställningen. 



Utställningen heter " Resa med solen" och det är konstnären Yoshio Nakajima, som syns här tillsammans med några av sina släktingar. Hela tiden agerar de med färger, rörelser och sång. Konstnären själv är naturligtvis mest aktiv. Det här är någonting som man absolut inte får missa. Martin Schibli informerar vid ett antal tillfällen om konstnären och hans verk och Yoshio Nakajima kommer själv att hålla igång med olika aktiviteter vid flera tillfällen.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen var det dags att bege sig till Mariakyrkan igen. Då sjöng vokalensemblen Profundo under ledning av Ragnar Bohlin. Det var tretton herrar som sjöng en varierad repertoar alltifrån Car Orff, Arvo Pärt och avslutningsvis Moses Hogans "The Battle of Jericho". Hjälp vilken kör! Alla stod upp och applåderade efter konserten. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom Jan-Olof hjälper Eva med att köra henne till Lund, när hon ska få sina behandlingar, erbjöd han mig att följa med i tisdags. Vi passade då på att hälsa på Anders och Gull. De bjöd först på middag på Gästgiveriet i Hurva och sedan blev det kaffe och äppelkaka hemma hos Anders och Gull. Det var jättelänge sedan jag var hemma hos dem så det var både spännande och trevligt att se hur de hade renoverat och gjort om sitt hus, men framför allt att träffa dem igen. 



Innan vi träffade Anders och Gull åkte vi runt för att titta på alla slott runt om i trakterna kring Eslöv. Det blev om jag inte räknar fel nio stycken. Allra vackrast var Trolleholms slott. Vi körde på härliga vägar genom otroligt färgglada skogar. Naturligtvis hade jag inte uppe kameran, så det fick bli en bild på ett vackert träd på Sundstorget, när jag väl kom hem.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar