måndag 30 maj 2022

Veckan slutade så som i himmelen

 


När jag ska berätta om vad som hände sedan sist måste jag ju börja med söndagseftermiddagen på Helsingborgs konserthus. Då fick vi besök av Malmö Musikhögskolas symfoniorkester. Mest spännande var när solisten Pietari Huhtinen spelade Rautavaaras mäktiga slagverkskonsert Incantations. Huhtinen går sista året på musikhögskolan och det var verkligen spännande att följa honom på alla slagverksinstrumenten. Brahms tredje symfoni som avslutade konserten var också riktigt njutbar.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Efter ett kort besök en kväll hemma hos Johan i Laröd passade jag på att vandra hem i det lugna soliga vädret.


När jag kom fram till Pålsjöbaden fick jag syn på den här kolossen. Det var inte utan att flera härliga minnen ramlade över mig!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På Kristi himmelfärdsdagens kväll samlades kyrkokören hemma hos Margareta. Vi åt, drack , sjöng och pratade. Speciellt roligt var det, tyckte jag, att Birgitta J  också kom med. Hoppas verkligen att hon är så pass frisk att hon kommer med till hösten!


Här har vi samlats ute på Margaretas altan. Det blåsiga vädret gjorde att vi satt inomhus den mesta tiden. Jag fick skjuts hem av Birgitta, som gillar och är suverän på att köra bil!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Naturligtvis var jag hos Jenny på Kiropraktorkliniken under veckan och passade på att försäkra mig om ytterligare 24 behandlingar. Jag känner mig både glad, stark och tacksam när jag fått min behandling.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Veckan slutade som sagt med Så som i himmelen. Jag tog tåget ner till Malmö Triangeln och passade på att äta en räkmacka innan föreställningen. "Redan som pojke hade jag en dröm om att skapa musik som kunde öppna människors hjärtan. Det var min dröm". Ja, så börjar föreställningen och det är en liten grabb på 7 år som säger det. Daniel heter han och vi får strax se honom fullvuxen och som den firade dirigenten Daniel Daréus. Efter en hjärtinfarkt har han återvänt till sin barndomsby Ljusåker. Här startar han en kör och vad som händer är naturligtvis allt ifrån stora framgångar till häftig avundsjuka. Fredrik Lycke spelar rollen som Daniel. Det gör han verkligen otroligt bra, både som sångare och skådespelare.


I publiken hittade jag min gamla körkamrat Lene, och det var verkligen trevligt att få en pratstund med henne. Hon körde också bil - liksom Birgitta i torsdags - och ville absolut att jag skulle åka hem med henne. Det gjorde jag gärna och jag hoppas det inte dröjer alltför länge innan vi ses igen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar