söndag 22 maj 2022

Vad vore livet utan musik och goda vänner

 

När jag är ute på promenader slinker jag ibland in på Dunkers kulturhus. Här träffar jag ofta goda vänner och häromdagen satt Pelle och Christina och åt lunch. Det blev förstås på många sätt ett härligt samtal.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På kvällen träffade jag flera goda vänner då jag gick på Helsingborgs Museiförenings årsmöte. Tyvärr glömde jag fotografera. Det var förstås allt som var intressant som gjorde att glömde kameran. Bland annat kommer Museiföreningen att ge ut en bok om Eleonora Jepsons dagböcker till jul. Den vill jag ha! Efter årsmötet samlades vi kring en smörgåstårta och ett glas vin. Ljudnivån var hög, skratten många och samtalen kring bordet jättetrevliga!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Helsingborgs Gosskör, Frederiksborgs Drengekor och Lunds domkyrkas gosskör sjöng i Mariakyrkan i lördags under rubriken Sånger från andra sidan. Det som var särskilt intressant var att körerna inte bara ackompanjerades av orgel eller flygel utan också av en harpa. Bland annat uruppförde de ett verk som var skrivet för kör och harpa. Det är verkligen härligt att det går att engagera så många unga pojkar och män för denna typ av musik!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Opera på bio. Kan det vara något? Efter att ha sett Donizettis Lucia di Lammermoor live på Röda Kvarn kan jag bara säga att det var helt fantastiskt! Det var länge sedan jag hörde så många solister sjunga så otroligt bra. Dessutom uttryckte de alla de dramatiska känslor som verket innehåller. Nadine Sierra var Lucia di Lammermoor, Javier Camarena sjöng Edgardo och Artur Ruci´nski Enrico. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar