måndag 16 maj 2022

Födelsedagsfest i härliga Bohuslän

 


Som vanligt bokade jag plats på Bus4You högst upp och längst fram i bussen så att jag kunde titta på naturen och njuta av all nyutsprungen grönska och härliga majsfält.



Kerstin hämtade mig vid Stenungssunds station och när vi kom till Stenungsön och den härliga villan, fick jag samma rum som jag brukar få hemma hos Kerstin och Tomas. Gissa om jag blev glad! Utsikten är formidabel! Dessutom är sängen den bästa jag någonsin legat i. Här sover jag hela natten!











Till middag lagade Tomas den här vegetariska rätten från Viktväktarna. Kerstin och Tomas får en veckomeny och varor som passar till den, hemskickad varje vecka. Något att pröva!


Vinet som vi drack till middagen smakade verkligen bra. Förvånad? Icke! Här serveras som regel enbart förträffliga viner.
 







o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Så var det fredagen den 13 maj och Anders 80-årsdag.


Vi började med ett glas champagne och lite tillbehör på Stenungsön.


Alla hade klätt upp sig för att vara riktigt fina när det bar iväg till Stenungsbaden för födelsedagsmiddagen.



Vi fick tre bord och här sitter barnbarnen, två Lyckefors och tre Wardi. Alexis som sitter i mitten fyllde också år. Han blev 8 år samma dag som farfar Anders blev 80.  


Runt det här bordet sitter två av Anders barn, Anderas och Camilla, och ett syskonbarn, Sophie med sina respektive.


Födelsedagsgrisen sitter här vid bordet i mitten mellan sina båda systrar. Maten var suverän! Både jag och Anders åt fejkad romtoast till förrätt och Skrei till huvudrätt. Det blev ett glas vitt vin till det. Desserten hoppade vi över eftersom det skulle bli  kaffe och lite godis hemma hos Kerstin och Tomas efteråt.



Vi hade förberett oss ganska ordentligt med ett stort dukat bord för alla. Vi var sexton stycken! Det blev gott att dricka och Mor Brittas chokladkaka med vispgrädde, kaffe och sedan ännu mer att dricka. Tyvärr har jag inga bilder på det. Mobilen som jag fotograferade med, låg väl i min handväska någonstans!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Nästa dag bar det iväg hem till Anders på Grötån. Det blev förstås champagne och annat att dricka här också. Dessutom serverades vi en härlig rätt med lax, sallad och massor av tillbehör. Senare blev det också kaffe och tårta. Det kom väldigt många för att gratulera Anders. Sångarvänner, grannar och andra goda vänner. Vilken fest det blev! Anders blev verkligen firad och det var han glad och tacksam över.




o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Eftersom Kerstin, Tomas och jag tittade på Eurovision Song Contest när vi kom hem, blev det en sen natt. Strax före klockan två kröp jag ner i sängen. Strax efter klockan nio på morgonen kravlade jag mig upp för att packa och göra mig i ordning. Det var ju söndag och hemfärd för mig.



Vi hann i alla fall med att göra en utfärd till Hasteröd. Det blev en härlig och nyttig promenad genom skogen fram till den lilla sjön där det fanns allt för att kunna göra en brasa och äta lite godsaker.


Tomas hade kaffe med sig och det var precis vad jag längtade efter så här dags.


Hundarna Harry och Sivan var förstås också med. Här ligger Harry och tar igen sig. Sivan var säkert nere vid vattnet och doppade sig. Hon älskar det.




Så var det tack och adjö för den här gången. Jag stortrivs i det här vackra landskapet och med all härlig samvaro med syskonen och deras familjer. Längtar redan tillbaka!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar