måndag 10 augusti 2020

Sommaren är verkligen här


Veckan har varit fylld av födelsedagar. Maggan fyllde 77, Anders barnbarn Linnéa fyllde 12 och Daga fyllde 20! Det är verkligen härligt när vädret tillåter fester utomhus när vi nu har problem med att vara varandra för nära.


Man behöver ju inte fylla år för att träffas ! I onsdags kom vi överens med Gull-Britt och Åke att ses på Ett litet makeri som restaurangen i vårt hus heter. Vi trodde vi skulle sitta ute i det vackra vädret, men det mulnade och blåste så det fick bli inne i stället. Vi åt alla den jättegoda skaldjurssoppan med saffran och till dessert blev det hemgjorda tryfflar och brylépudding. Naturligtvis åkte aldrig kameran upp. Typiskt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Varmt och skönt blev det i alla fall hela resten av veckan och för att få lite svalka söker jag ibland upp skuggan när jag promenerar. Gissa om jag blev förvånad när jag plötsligt fick höra trevlig musik vid Konsul Olssons plats! Det var det här bandet Swing & Sweet som underhöll alla som hade lust att stanna och lyssna.



Så småningom gick jag vidare och vad träffar jag på då! Jo, Helsingborgs härliga Drumcorps! Det blev magnifika rytmer och glada danssteg under den här dagen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På fredag kväll hade jag lyckats få den sista platsen ombord på Skonaren Nina. Vi seglade ut från Norra Hamnen klockan sex och var tillbaka klockan nio. Solen gick ner tre minuter över nio så det gällde att få ett foto ute i Sundet innan solen försvann ner i vattnet. En verkligt härlig seglats. Det var sista chansen att komma ombord för resten av seglatserna i sommar är fullbokade!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Den här fågeln har jag stött på flera gånger under mina promenader. Den skakar av sig vattnet och tycks inte bry sig det minsta om alla som kommer och fotograferar den när den står här på trappan och skakar.



När jag inte promenerar läser jag. Just nu läser jag den här underbara boken av Anna-Karin Palm. Det är en biografi över Selma Lagerlöf. Aldrig trodde jag att jag skulle bli så förtjust i en 640 sidor lång biografi, som jag blivit i denna. Rekommenderas!




Balkongen har inte så många blommor i år. Den här krukan har stått nere i källaren hela vintern och nu känns det ganska fantastiskt att den blommar som den gör också den här sommaren!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Orgelfestivalen pågår hela augusti och i söndags följde Stina med mig till Mariakyrkan för att lyssna på Lisa Hummel från Leipzig, som bl.a. spelade Buxtehude, Bach och Alain. Helt underbart! Jag älskar orgel när det spelas riktigt professionellt! Orgelmusiken följde med mig i huvudet hela vägen hem och en god stund också därhemma!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar