söndag 16 augusti 2020

Musik, film och konst. Skönt i värmen!



Det är inte helt lätt att klara en brännhet sol när det som den här veckan inte finns en vind eller havsbris som svalkar en smula. Som väl är finns det ställen att gå till där det är både lite svalare och där man kan njuta av olika ting.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Beniko Nakajima Almgren spelade på onsdagens lunchmusik, inte på flygel som på bilden, utan på orgeln i Mariakyrkan. Hon spelade César Franck och JS Bach mycket njutbart. Både Stina och jag njöt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Utflykter kan man ju också göra. Här är jag i Rydebäck. Det var flera år sedan jag var här och jag blev verkligen förvånad över hur stort det har blivit. Stranden är sig ändå ganska lik. Här kan man se Helsingborg vid fronten.


När jag vände kameran söderut kunde jag skymta Ven. Det var många som svalkade sig i vattnet, men jag hade inga badkläder med mig. Jag, i min ålder, ska ju vara försiktig sägs det, och jag försöker vara lydig.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Röda Kvarn har öppnat igen. Hurra! I torsdags såg jag filmen Marie Curie: Pionjär, Geni, Rebell. Vi var nog 8 stycken som såg filmen! Den var verkligen intressant! Vilken kvinna hon var, Marie Curie!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I lördags hade Konsten vernissage. Eftersom jag är medlem i Konstföreningen så blev jag inbjuden till vernissagen. Det var akvareller målade av Eva Magnusson. Här står hon framför ett av sina verk och berättar om hur hon arbetar. Den här tavlan heter Kålrabbi och kostar 7 500 kr.



Eftersom hon har flyttat till Höganäs har hon börjat måla ting från havet. Hon samlar t.ex. upp tång och målar sedan av det så att det blir en härlig bild. Detta verk, som är ganska stort, kostar 18 000 kr.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar