söndag 26 juli 2020

En vecka går fort när det händer så mycket!



Varje onsdag kan man lyssna på musik i någon av kyrkorna. Vid lunch var jag i Mariakyrkan och lyssnade på Nils Tykesson när han improviserade kring olika landskapsbilder. Härligt att höra bäcken, havet, skogen och inte minst det avslutande molnet! Nils kan verkligen improvisera så det blir härlig musik!

På kvällen lyssnade jag på den här trion i S:ta Anna kyrka. De här tre musikerna kallade sig Hallonkvartetten och framförde "Så skimrande var aldrig havet", "Visa vid vindens ängar" och liknande kända "sommarsånger".

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så var det dags för en härlig vänträff hemma hos Gull-Britt och Åke. Vi drack vitt vin och åt en härlig paj, som Åke lagat.


Inger var också med och vi hade förstås massor att prata om, både vad som hänt och vad som planeras framöver. Vi njöt av detta, den goda maten och den härliga trädgården. Regnstänken behövde vi inte bry oss om.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Det är inte bara på Krapperup som rosorna blommar. Här är jag på Fredriksdals friluftsmuseum och väntar på att "Historien får liv" ska börja.


Här är vi i full gång. Det börjar med att den här cyklande brevbäraren tar oss med på turer med att lämna brev till någon, allt ifrån mitten på 1700-talet fram till 1986!


Här berättar man om giftermålet mellan Gustav III och Sofia Magdalena av Danmark. Jag fick i uppdrag att måla av "ängeln" på trädroten. Det gjorde jag! Kul!


Borta vid Herrgården fick vi stifta bekantskap med en av 1800-talets borgmästare i Helsingborg. Det fanns problem i staden redan då!


Så är vi framme vid 1940-talet och allt som hände då, när flertalet unga grabbar var klädda så här.


Turen avslutas 1986 då man vill illustrera hur man äntligen kunde berätta och visa att man kunde bli förälskad i en person av samma kön. Här dansar man vilda härliga danser.

Jag är verkligen imponerad av dessa unga skådespelare som är så engagerade och som byter skepnad otroligt kvickt och dessutom med hjälp av klädedräkt! Grattis Fredriksdals friluftsmuseum!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Det var så lång kö till Caféet på Fredriksdal så jag vandrade hemåt efter föreställningen och ner till Kajpromenaden. Johan åt den här pizzan där häromdagen och jag fick smaka på en bit, så det var ganska lätt att besluta sig för att det skulle bli den pizzan för mig den här eftermiddagen. Pizzan heter "BURRATA BONANZA" och består av mozzarella, cheddar burrata, zucchini, solrosfrön, örtolja och timjan.  Jättegod, men lite mycket för en person, tycker jag numera. Det blev i alla fall ingen mer mat den dagen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar