måndag 20 juli 2020

Nu händer det massor

Min kära svärdotter ringde och frågade om jag ville äta middag tillsammans med henne på VASS. Så klart jag ville!

Jag åt hummer och Marie åt en skaldjursrätt. Givetvis drack vi en flaska vitt vin till.

Desserten var en choklad-någonting

Det blev verkligen en riktigt härlig dag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Klockan 12:00 på onsdagar är det alltid lunchmusik i Mariakyrkan. Jag bestämde mig för att gå dit och lyssna - trots att jag är 70+. Jag blev insläppt och det var tur att jag var där i god tid för man släppte inte in fler än 50 st och så många var vi redan c:a 20 minuter före klockan 12. Dessvärre var jag inte helt förtjust i de verk som spelades av Mozart och Beethoven eftersom de inte var skrivna för orgel! Det märktes!

I torsdags gjorde jag en riktigt lång utflykt. Det började med en promenad i Krapperups fantastiskt fina trädgårdar.

Förutom underbart vackra rosor så blommade det här äkta kastanjeträdet.

Efter Krapperup blev det en glass i  Mölle och så hälsade jag på det man beskrev som Ruffagubben. Han var årets Möllebo 2016 och var skulpterad av Jonas Högström 2015.

Lite lunch var jag ju tvungen att få också den här dagen. Det blev inte soppa trots att det var torsdag utan jag åt i stället den här härliga varmrökta laxen på Vikens Hamnkrog.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På min promenad i lördags bestämde jag mig för att jag skulle anmäla mig till tumlaresafarin på segelskeppet Skonaren Nina. Båten skulle segla iväg på söndagen klockan 12:00 och vara i hamn igen klockan 20:00. Så spännande!

Det blev verkligen en härlig seglats! Vi var 23 ombord och alla fick hjälpa till med vad man ville. Här är det en av gästerna som hjälper till att hissa segel.

Vi seglade upp mot Kronborg och sedan vidare mot Gilleleje.

Vi såg inte så många tumlare, bara 6-7 stycken, men det var strålande sol och lagom vind och hela segelturen blev underbar. Det serverades fisksoppa och så småningom också kaffe med bullar och kakor.

Så var vi hemma igen. Prick klockan 20:00 la vi till vid kajen i Norra hamnen. En fantastiskt härlig utfärd!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Inte kan man vara hemma när man varit med om så härlig utfärd. Nej, det blev Sofiero i dag! Det finns massor av blommor att njuta av, men det som imponerade mest den här gången var utställningen i slottet.

Jag fotograferade de allra flesta av Josef Franks flora, men inga bilder kan göra rättvisa åt alla de otroliga mönster som Josef Frank gjorde på tyger av alla de slag. Det är inte så konstigt att det var långa köer till utställningen.

Det var långa köer också till restaurangen på Sofiero så det blev en promenad till Strandhuset i stället. Här blev det ett bord med strålande utsikt över Sundet!  Vilken mat? Det blev lax i dag också. Det bästa är ju gott nog!