måndag 1 april 2019

Familjemiddag och opera



Nu är det bara några dagar kvar i mars. Den här bilden av Alfred Sisley pryder min almanacka under mars månad.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I lördags var vi på familjemiddag ute i Ramlösa hos Anders och Klara. Johan var där redan vid 12-tiden för att hjälpa till med matlagningen. Först blev det ett glas champagne - förstås - med tillbehör. Eftersom jag körde bil fick jag en av Anders hemlagad kombucha med ingefära.


Första rätten var kokta morötter (Sous-vide) med syrad grädde och krispigt kycklingskinn. Mmmm. Till detta dracks det champagne. En ny kombucha ställdes fram, den här gången gjord på citrusfrukter.



Så var det dags för havets frukter. Löjrommen var ljuvlig! Till detta drack vi ett av mina i källaren sparade viner, en vit Bourgogne (tror jag).


Så var det åter dags för en av Johans delikatesser. En hemlagad ravioli med parmesan, brynt smör, tryffel och basilika. Det var säkert vit Bourgogne till detta också.


Efter mycket resonemang om restauranger i Helsingborg, Malmö och Göteborg och om viner som hade smak av olika saker och vad som var bra och mindre bra, var det så dags för huvudrätten. Köttet, en ytterfilé av hjort som jag hade inhandlat på ICA Maxi i fredags, hade lagats så att det var otroligt mört och njutbart. Till detta fick vi en vinsås, kapris och en hemmagjord pommes frites med riven ost som jag gissar var parmesan. Nu serverades ett annat av mina sparade viner, en röd Bordeaux. Båda mina viner var troligen från 1990 eller där i närheten.



Givetvis gick det inte att sluta måltiden där! Anders tyckte att vi skulle ha en ostbricka - och så blev det. Goda ostar och en jättehäftig stark marmelad (den som syns längst upp på tallriken) som jag glömt namnet på. Helt i min smak! Här serverades ett starkvin - som jag inte noterade....


När vi började närma oss midnatt blev det kaffe, avec och en biskvi. Himmel vilket kalas! Lasse tackade förstås och jag tror säkert att både Anders och Johan förstod hur imponerade vi var.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Söndagen blev en Opera-dag för både Lasse och mig.


Jag körde Lasse till Röda Kvarn vid lunchtid. Där gav man Metropolitans uppsättning av Wagners opera Valkyrian. Gull-Britt och Åke var också där och de hade lovat köra hem Lasse eftersom jag var i Malmö på Operan där. Valkyrian började klockan 13:00 och slutade inte förrän 18:30!



Klockan två kom Lene och hämtade mig och så körde hon oss till Malmö. Vi såg också en opera av Wagner, nämligen Den flygande holländaren.


Cornelia Beskow som sjöng den kvinnliga huvudrollen var inte helt bra i halsen och fick därför hjälp då och då. Trots det sjöng hon bäst av alla. Vi var inte helt nöjda, varken Lene eller jag. Lene hade dessutom Valkyrian från Met som hon hade sett på lördagen i alldeles för färskt minne. Det kan bara konstateras att Lasse var på rätt ställe!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I dag är det den 1 april och på min almanacka finns nu den här bilden av Paul Cézannes målning av sin son.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar