torsdag 25 april 2019

Vad hände mer under påsken?


Jodå, rösten höll, trots att det bara blev fyra timmars sömn mellan påsknattsmässan på lördag och högmässan på Påskdagen.


Katarina och Daga hade åkt ner till Sydafrika för att träffa Odd och Tamanique. Här fick vi en fin "Glad Påsk"- hälsning från dem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Annandag Påsk hade vi familjemiddag hemma hos oss. Vi skulle bli tolv personer så det gällde att ha fyllt kylen. Som väl var erbjöd sig min käre son Johan att hjälpa till med att lägga sista handen vid allt. Suveränt!



Så här såg Västerbottenfrittatan ut med rökt lax och kalixlöjrom som jag köpt av Jesper.



Johan stekte sparrisen och strödde på västerbottenost och Crema di Balsamico.


Det här var en fryst lammytterfilé som jag stekt länge i ugn och sedan lagt i en lag som jag gjort med lök, lagerblad, rosmarin svartpeppar och lite annat. Johan skar upp den och la de n på en bädd av grönsallad. 


Eftersom det var Påsk så krävdes det ju lite ägg och sill också. Jag gjorde en röra och la kavringssmulor ovanpå.



Det här var kanske den häftigaste rätten. Jag gravade torsk med citron- och apelsinsaft och rivet skal. När jag hade gnidigt in fisken med blandningen la jag den i en plastpåse i kylskåpet och där fick den ligga i ett dygn. Jag vände förstås på den då och då. Johan skar fänkål i jättetunna skivor hackade dill och la på hackad rödlök. Till detta serverade vi en pepparrotscrème som jag hade gjort iordning dagen innan.


Desserten hade jag köpt på Fahlmans. Det blev en chokladtårta som jag tyckte var jättegod. Den kommer jag att köpa fler gånger.



Man kan ju undra hur tolv personer ska få plats runt vårt lilla bord - men det löste sig. Ellen och hennes tre kusiner Edward, Otto och Tage valde att sitta på balkongen. Tur att det var varmt och gott ute den här dagen. Våra övriga gäster var förstås förutom Johan, Marie, Maries mamma Gun och pappa Roland samt Maries bror Mikael och hans fru Jill. Givetvis fanns också Bob med på ett litet hörn. Trevligt att träffa den här sidan av släkten som vi inte ser så ofta.!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Gästerna kom förstås med blommor. Den här krukan fick vi av Gun och Roland.


Den här buketten hade Jill och Mikael med sig. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



En och annan promenad har det blivit i veckan. Träden blommar så härligt och temperaturen är härligt skön att promenera i. Jag har annars tagit det lugn och gått till min kiropraktor för att fixa ryggen. Det blir ett besök två gånger i veckan och träning med vissa rörelser flera gånger varje dag här hemma. Jag håller tummarna för att det ska fixa sig. Det känns i alla fall mycket bättre nu än för några veckor sedan!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar