torsdag 31 januari 2019

Några nyheter




I tisdags fyllde den här fine killen 45 år! Egentligen känns det, precis som Lasse sa, att det är jag som borde gratuleras till att ha fått en så härligt underbar son! Nåja, jag hoppas han kände sig firad!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Dagarna flöt på som vanligt med styrketräning, promenader och YinYoga. I torsdags hade jag som vanligt en timmes samtal med 97-åriga Ester på Stattenahemmet. Pigg och glad som vanligt.



På torsdagskvällen var det konsert i Konserthuset då vi fick lyssna och se en konsert för vattenslagverk och orkester. Det är Johan Bridger, Thomas Widlund och Patrick Raab som spelade på vattnet. Gissa om det stänkte! Kompositören, Tan Dun, var född i Kina och växte tydligen upp med mycket vatten omkring sig. Festligt! Beethovens 6:e symfoni efter pausen var kanske inte lika häftig.
Häftigt var det också att få träffa Johan B:s mamma, Ingegärd, som var på konserten tillsammans med Curt. Vi kommer snart att ses igen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
   





Efter styrketräning, Yin/YangYoga och grattis-samtal/sång till min svåger Tomas på fredagen, gick jag till Dunkers kulturhus. Jag ville både se och lyssna på den nya chefen Gunilla Lewerentz när hon samtalade med arkitekten som ritade Dunkers kulturhus, Kim Utzon. Det blev ett både trevligt och intressant samtal.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Under lördagen var det dags för en av de konserter som Musik i Syd arrangerar med stöd av Dunkers kulturhus och Kammarmusikföreningen. Den här gången var det Lipparella som stod för musiken. Det är fyra personer som spelar på barockinstrument och en kontratenor som sjunger. De framförde enbart nyskrivna verk. Lättlyssnat? Nej, verkligen inte, men vi satt och lyssnade uppe i en av konsthallarna och satt mitt emot två stora fönster där gardinerna var fråndragna och kunde därför njuta av utsikten över Sundet!


Senare på kvällen var jag och Stina hembjudna till Jan-Olof på en härlig middag. Lasse var inte helt kurant så han stannade hemma. Bilder? Kameran kom aldrig upp, delvis för att vi la mobilerna i en korg när vi skulle äta och sedan glömde jag förstås bort att föreviga oss. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På söndagen var jag gudstjänstvärd i Maria församlingshem. Mariakyrkan renoveras och öppnar inte förrän till påsk och under tiden firas det gudstjänst i Maria församlingssal.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det blev ingen körrepetition för mig under måndagen. Däremot fick jag som vanligt en sånglektion av Catarina. Varför jag inte gick till körerna på kvällen? Jo, vi hade en charterfest i min Rotaryklubb. Det var en liten föraning till nästa års 40-årsjubileum och eftersom jag ansvarar för "Klubbmästeriet" går det före körrepetitionerna. Det delades ut PHF-medaljer för arbetet med barnhemmen i Rumänien. Här är det Jan, Emese och Göran som fått medaljer av Lennart, vår president. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Tyvärr blir det fler och fler tillfällen då vi som sjungit och fortfarande sjunger i Konserthuskören får ställa upp och sjunga på begravningar. I tisdags var vi i Raus kyrka och sjöng på Bodil Silwers begravning. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


När jag senast träffade min första klass, som jag hade i Västra Ramlösa skola, bestämde vi att vi skulle ses den sista onsdagen i januari på färjan Aurora. Det blev en riktigt lyckad träff igen och vi kom överens om att anordna en riktig fest den 23 mars. Det är en lördag, och vi hoppas att fler, framför allt de som bor en bit ifrån Helsingborg, kan komma med.  Jag känner mig minst 20 år yngre när jag träffar det här härliga gänget!



På kvällen gick Lasse och på Lillan och såg Knutpunkten. Det var inte någon av de bättre pjäserna vi sett på Lillan kunde vi konstatera. Hoppas på bättre nästa gång!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Nu har jag anmält mig till en kurs i TaiChi och i dag, torsdag - sista dagen i januari 2019, var det den första av 12 lektioner. Det är verkligen gudomligt härligt att röra sig och meditera så att man blir helt avslappnad. Skönt, skönt, skönt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar