måndag 14 januari 2019

Så är glada julen slut, slut, slut.....



Trettondagskonserten blev riktigt intressant tack vare den här unge grabben från Norrköping, Johan Dalene, som spelade Strauss fantastiskt bra. Otroligt av en grabb i 18-årsåldern. Han har redan erövrat nio förstapris i internationella tävlingar. Vad månde bliva?

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Så började vardagen - nästan - igen. På måndagen var jag gästvärd på Rotary och sjöng i körerna på kvällen. Nu repeterar vi Johannespassionen. Trevligt! 

Tisdagen började med YinYoga. Så skönt att återigen kunna slappna av och "landa" som Camilla säger. På kvällen var det möte med Mariakyrkans gudstjänstvärdar eftersom gudstjänsterna nu ska vara i Maria församlingssal medan Mariakyrkan är stängd för renovering.

I onsdags hade jag tid både hos Jenny för massage och hos Andreas, kiropraktorn, för koll av rygg, axlar och nacke. Kanske jag så småningom kan komma ihåg att slappna av och "landa", inte bara när jag är på Yogan.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Torsdagarna är ju 96-åriga Esters dag. Hon är ganska otrolig som, trots att hon inte kan se och hennes hörsel är heller inte särskilt bra, kan följa med som hon gör. Vi talar om aktuella händelser och hon kommer också ihåg vad vi pratade om förra gången jag var där. Nu frågade hon om Lasse hade fått någon färdtjänst!

På eftermiddagen gick jag till vårdcentralen och vaccinerade mig mot lunginflammation, så nu är det gjort!


Kvällens konsert dirigerades av Dalia Stasevska. Hon nästan dansade på dirigentpulpeten och vi fick lyssna på Prokofjevs första symfoni, Camille Saint-Saëns Djurens karneval och Mendelssohns fjärde symfoni. Solister på flyglarna till Djurens karneval var Terés Löf och Johan Ullén. De spelade virtuost men inte särskilt musikaliskt tyckte jag.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Fredagen började som de flesta fredagar med Yin/Yang Yoga. Det är ganska mycket TaiChi i det passet och det passar mig perfekt.


Vid lunchtid körde vi ut till den här krogen, Pålsjö krog, fast nu var det förstås inga som satt här ute på verandan. Det var Lasses födelsedag och han tycker väldigt bra om Pålsjö krog.


Det blev förstås rimmad lax till Lasse. Den serverades med dillstuvad potatis.


Jag valde torskrygg med hackat ägg, brynt smör, haricot verts och kokt potatis.



Vi delade på desserterna, en Crème brûlée och en bakad choklad med karamelliserad chokladmousse & hallonsorbet. Kaffe drack vi förstås också!


Eftersom vi åt födelsedagsmiddagen på lunchtid fick jag ju försöka fixa något trevligt till kvällen det blev lite tapas från Lagmarks och så Lasses älsklingsmacka, en hård bit bröd med havssalt och chiafrön.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Lene lockade i lördags med mig till gl.Holtegaard som ligger vid Holte strax norr om Köpenhamn.


Vi såg en spännande utställning av Rita Kernn Larsen. Jag njöt verkligen av att se en riktigt fin konstutställning. Saknar verkligen det i Helsingborg! Denna utställning var arrangerad på ett mycket smakfullt sätt av Kristine Roepstorff, också hon konstnär.


Här kommer så självporträttet av Rita Kernn Larsen. Hon var danska, men bodde flera år i Frankrike, Paris, där hon målade de flesta av sina verk.

Tack Lene för att du tog mig med på denna härliga konstupplevelse!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagen gick vi till Röda Kvarn för att se Adriana Lecouvreur, som visades live från  Metropolitan. Anna Netrebko sjöng Adriana, Piotr Beczala sjöng Maurizio och Anita Rachvelishvili Furstinnan. Vilka solister! Makalösa! Både Lasse och jag var jätteglada över att ha fått se och lyssna till detta verk! Jag hade aldrig hört talas om denna opera som skrevs av den italienske kompositören Francesco Cilea. Det var förstås huvudrollsinnehavaren Anna Netrebko som lockade. Vi blev som sagt inte besvikna!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar