lördag 5 januari 2019

Matlagning och kärt besök





På nyårsdagen hade vi bestämt oss för att äta "hämtmat" från Hallen. Det blev inte helt utan jobb. Allt kom i små burkar som skulle hanteras på rätt sätt. Förrätten bestod av tonfisk med citron, kapris, fänkål, oliver och krämig äggula som skulle spritsas över. Jag hade kvar lite sikrom och den fick följa med också.


Inför varmrätten skulle jag sätta på ugnen. Potatiskakan skulle värmas där 7-8 minuter. Sedan skulle tomater och den bakade löken in i ugnen i 5 minuter. Under tiden skulle jag steka kalvköttet på hög värme på båda sidor och koka upp såsen och blanda i smöret under kraftig kokning. Noggranna anvisningar fanns med i matkassen.


Desserten var lite enklare. Det var helt enkelt en tiramisu. Jag kompletterade med lite överbliven chokladkräm från nyårsafton.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det blir mera mat! Jag hade handlat en hel del under tisdagen så det var bara att sätta igång. Här är grytan med kycklingfiléer under ett täcke av ädelost, valnötter, kycklingfond-buljong och creme fraiche.


Till kycklingen serverade jag rucola och en granatäppelsallad, som bestod av gurka, paprika och granatäpple.

Innan vi åt det här stekte jag också 20 st kycklingfärsbiffar. Det gäller att ha lite i frysen!


På eftermiddagen fick vi kärt besök. Odd och hans flickvän Tamanique hade kommit hem från Sydafrika och ska stanna några veckor innan det blir dags för Odd att avsluta sista året på arkitektutbildningen vid universitetet i Kapstaden. Tamanique som talar en alldeles utmärkt svenska läser till psykolog.


Här är vi samlade kring kaffebordet med kardemummalängd och mandelmusslor från Kulturbageriet och chokladbollar som Katarina hade med sig.


Lasse tyckte att Katarina skulle ta ett foto där också jag var med. Daga saknar vi, men vi kom överens om att titta på henne på fredagen när hon deltar i den show som ges med alla gymnasterna i Höganäs.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Torsdagen blev lugn. Jag gick upp till Stattenahemmet för att hälsa på Ester och hon var riktigt pigg. Det är ganska fantastiskt att prata med en 97-årig dam som följer med sin tid så väl som hon gör. 



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Fredagen började med Yin/Yang Yoga på Aktiverum med Camilla. Det var riktigt härligt att igen få göra flera av Tai Chi-rörelserna. Jag var helt avslappnad och kände mig "pånyttfödd" efter den timmen på fredagsmorgonen






På kvällen körde vi till Höganäs och fick se en härlig show. Camilla som inte kom hem från Sydafrika förrän på tisdagen höll sig lite i bakgrunden, men här har jag fångat henne innan hon gör volter på mattan.


Den allra största behållningen var att få se så många barn och ungdomar delta i den här showen. Här fanns barn och ungdomar från 4 år och uppåt. Även några vuxna visade upp sin förmåga i olika hopp och volter.


Här har vi en stolt och glad mamma Katarina som gratulerar Daga efter föreställningen.


Odd och Tamanique var förstås också stolta över lillasyster Daga. Precis som morfar fast han inte kom med på bild!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar