tisdag 1 januari 2019

Lugna dagar



Det går att promenera även om luftfuktigheten är så hög så att jag måste hänga upp kappan på tork när jag kommit hem. Att det går att bli riktigt blöt om man vill var det några stycken som valde häromdagen. Vid en av mina promenader passerade jag Pålsjö och då var två personer på väg ut i havet. Brrr - fast när jag tänker efter så har ju också jag gjort det , vinterbadat, men med bastu före förstås!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I söndags gick vi på Stadsteatern för att se "En julsaga". Det var utsålt och det fanns massor av barn i salongen. Nu var föreställningen, som ursprungligen skrevs av Charles Dickens, en berättelse om en snål och elak gubbe som tycker att julen är humbug. Han vill inte ge någonting till någon eller något, enbart tjäna pengar. Vad som händer är naturligtvis att han i de allra sista minuterna av föreställningen förstår att julen betyder gemenskap, kärlek och glädje för många och kan göra det även för honom. Jag undrar hur många barn som förstod någonting av den här föreställningen. För oss vuxna var den jättebra med Maria Kulle som den elake gubben och Gustav Berg (min favorit) i rollen som gubbens assistent.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Efter en lång promenad på nyårsaftonens förmiddag gick jag till GA-kyrkan för att lyssna på Ulrika Oscarsson och Andreas Itzigehl klockan 12:00. De sjöng härliga sånger ackompanjerade av Ilze Stala Stegö. De sjöng bland annat Panis Angelicus som jag hört mamma sjunga så många gånger. Härligt!




På nyårsaftonen åt vi hummer som jag skalade och la på en bädd av smetana, dill och krasse.


Desserten var en mörk chokladkräm med ananas och  passionsfrukt. 

Det skrällde och exploderade hela kvällen och vi kunde konstatera att det smälldes av massor av fyrverkerier. Jag försökte ta en bild, men det var för mycket hus i vägen för att det skulle bli bra. 


Så var 2018 slut och det ska bli spännande att se vad 2019 för med sig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar