torsdag 27 december 2018

Körernas helg






Ja, det var verkligen körernas helg! Det började med repetitioner på fredagskvällen den 21 inför konserten "A Festival of Nine Lessons and Carols" som vi framförde på lördagen den 22 klockan 19:07. Givetvis hade vi en rejäl repetition på eftermiddagen. Efter "konserten" var det fest i församlingshemmet.

Eftersom jag också sjunger i kören Vox Maria fick jag sätta  väckarklockan på ringning då jag skulle vara i kyrkan kl. 09:30. Sedan blev det inte mer sjungande den dagen. Dagen därpå, på julaftonen, skulle det förstås vara körmusik både vid julbönen klockan 16:00 och vid "Vigilian", midnattsmässan. Givetvis sjöng jag med vid båda tillfällena.

Det är inte slut ännu! Vox Maria, som jag tyvärr inte har någon bild på ännu, sjöng också under högmässan på juldagen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det hände förstås lite annat också!



På julaftonen fick vi besök av Lasses dotter Katarina. Jag hade beställt varmrökt lax hos Ålgrändens fisk, så den åt vi till lunch och till kaffet hade jag köpt en chokladmousse på Fahlmans. Kameran glömde jag givetvis att använda efter det att jag tagit bilden på laxen....

Katarina hade bilen med sig och kunde därför ta med Lasse till kyrkan för att lyssna på julbönen och vår sång. Trevligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Juldagen började som sagt med att jag promenerade till kyrkan vid niotiden. 


När jag var hemma igen vid ettiden var min käre son i full fart med att fixa kalkonmiddagen som vi skulle ha hemma hos oss det här året.


Klockan fem började "kalaset" och vi startade förstås med ett glas bubbel. Här är det Klara, Anders och Marie som försett sig med lite Pol Roger. 


Här har också Lasse och Johan försett sig, Johan dock med Chapel Hill som är alkoholfritt. 


Vi började med sill på danskt rågbröd, crème fraiche och knaperstekt bacon. Till detta blev det förstås ett antal snapsar - och snapsvisor. 






Kalkonen, som jag naturligtvis glömde att fotografera fick sällskap med sötpotatis, grönkål, dansk rödkål och en underbart god sås. Till detta drack vi en jättegod Pinot Noir, Gardo & Morris.



Till dessert åt vi en "Pepparkaksparfait med clementinsås och granatäpple". Dessertvinet, som jag glömt namnet på, får jag återkomma till. Kaffe och avec följde förstås också. En riktigt härlig juldagsmiddag med en verkligt professionell kock vid grytorna. Kan man ha det bättre!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Onsdagen blev lugn med några promenader, lite rester av sillen och en soppa. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar