måndag 3 december 2018

December


I torsdags var det konsert på Konserthuset med HSO och Thomas di Leva. Thomas sjöng tre sånger av David Bowie som hade arrangerats för symfoniorkestern av Jonas Nydesjö. Det blev en riktigt härlig konsert och till och med Lasse gillade Thomas di Levas sång. Jag tyckte också det var en härlig tolkning. Allra bäst tyckte jag dock om verket som kom före David Bowies sånger, nämligen Franz Schrekers Svit ur Der Geburtstag der infantin. Den musiken sög riktigt tag i mig! Härligt! Det gjorde däremot inte Robert Schumans musik, den rhenska, som spelades efter pausen. Sic!



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o







November avslutades med bridge hemma hos oss. Annika och Staffan fick förstås som vanligt de bästa korten. Vi bjöd på fisksoppa och saffranskaka med granatäpple. Någon bild på gästerna glömde jag förstås bort!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Så har det blivit december! Här är min kalenderbild under december månad. Det är österrikaren Egon Schiele som målat Krumau Town Crescent 1915. 


December började ganska häftigt för min del. Det var repetitioner på Händels Messias i Mariakyrkan flera timmar under lördagen. Jag var så trött när jag kom hem på eftermiddagen att jag somnade i soffan.

Söndagsmorgonen, 1:a söndagen i Advent, började förstås med att kyrkokören medverkade vid högmässan. Det var bara att kliva upp och vara på plats klockan 09:15. Det var de vanliga julsångerna plus en engelsk - förstås! - och de flesta till ett häftigt brass-ackompanjemang. Sedan var det bara att ta det långa benet före hem och fixa söndagsmiddagen. Som väl var fanns den redan färdiglagad i frysen!

Klockan 15:00 skulle vi vara tillbaka i kyrkan igen för att ta om något av det som behövde filas på. Det var vi klara med 16:30. 

En kaffe och lite av den överblivna saffranskakan skyndade jag mig hem till. Men....innan jag gick hem kollade jag om handikapp-platsen för bilen utanför kyrkan var ledig. Himmel och pannkaka! Det fanns inte en enda parkeringsplats! Alla parkeringsplatser var borttagna då det var skyltsöndag och massor av stånd överallt.  Hur skulle då Lasse kunna komma till konserten. Johan rådde oss att ta en taxi. Det blev det också. Färdtjänst till kyrkan och taxi hem.


Konserten blev riktigt bra och både Lasse och andra tyckte att det var värt att sitta i tre timmar och lyssna. Vi hade underbart fina solister, countertenoren Daniel Carlsson och tenoren Martin Hultkvist var suveräna liksom också Stellan Dahlin som sjöng både bas-solona och basstämman i kören!

När jag kom hem den här kvällen var jag inte ett dugg trött, bara nöjd och lycklig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar