torsdag 20 december 2018

Julen närmar sig



Att julen närmar sig blev vi påminda om häromdagen då den flygande julgranen flög över oss.


En annan påminnelse är Wieselgrensskolans luciatåg som vi fick njuta av i min Rotaryklubb den 10 dec. De sjöng verkligen jättebra!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Veckan har sedan flutit på - nästan som vanligt. Under tisdagen träffades vi i Advisory board för Pianofestivalen 2019. Alla pianisterna är klara! Vi får (29/8 - 1/9) i tur och ordning lyssna på Marc-Andre Hamelin, Elisabeth Leonskaja, Iiro Rantala (jazz), Hauchen Zhang och Alexander Kantorow. 

På onsdagen fick jag som vanligt en härligt skön ansiktsbehandling ute hos Petra i Mörarp och på kvällen repeterade jag med Vox Maria. Det betydde att jag inte kunde gå på julminglet i vår bostadsrättsförening, men Lasse minglade glatt hela kvällen.

Torsdagen var ovanligt lugn, Ester meddelade att hon var förkyld och tyckte jag inte skulle riskera att bli smittad. 

På fredagen hade jag ställt väckarklockan på 05:30 för jag skulle lämna bilen på reparation på Bildeve kl 07:00. Jag hade inte behövt ställa väckarklockan! Det var omöjligt att sova redan efter klockan 4! Jag hann!

På eftermiddagen hade jag bytt till mig en sånglektion hos Catarina. Det behövdes och gick riktigt bra!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Vi såg ju La Traviata på Malmöoperan förra söndagen. Jag var inte helt nöjd med sångarnas prestationer under den föreställningen.I lördags såg vi La Traviata igen, den här gången var det Metropolitans föreställning på Röda Kvarn. Det var skillnad. Diana Damrau som Violetta var helt underbar, Juan Diego Flóres som Alfredo var också njutbar och Quinn Kelsey som Alfredos far Germont sjöng makalöst bra! Vilken föreställning! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under söndagen sjöng jag i kyrkokören. Vår körledare, George, vill ju helst ha körmedverkan under alla gudstjänster. 



På kvällen var det konsert med HSO i konserthuset. Stravinskijs Eldfågeln blev kvällens behållning.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I måndags var det julavslutning i min Rotaryklubb. Vi har slutat med julbord och har i stället en tvårätterslunch med efterföljande kaffe och kladdig chokladkaka. Skönt att slippa julbordet!

Körerna jobbade för fullt på kvällen. Visserligen bjöds vi på glögg i pausen, men vi startade exakt på minuten igen som vanligt - ha ha. Vår körledare har planerat repetitionerna med ett exakt antal minuter på varje låt! Sic!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så här fint blommar inte körsbärsträdet utanför Mats Nordgrens hörselklinik just nu, men bilden har jag sen tidigare. I tisdags gick jag dit och fick gjort rent i mina hörselgångar igen. Det gör Mats fyra gånger om året numera. Skönt!



På kvällen gick jag till Mariakyrkan för att lyssna på Helsingborgs Kammarkör. Det var samme dirigent, Sverker Zadig, som stod framför kören nu, som när jag var med i kören på 80-talet. Flera av mina vänner finns med i kören. Anne och Mats till exempel.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I går, onsdags, fick jag en skön och välbehövlig massage i rygg, axlar och hals av Jenny på kiropraktorkliniken. 

På kvällen hade jag presidiemöte. Vi planerar nu en konferens i februari. Det blir på Örenäs eftersom flera av ledamöterna inte vill åka färja till Ven. Synd!












4 kommentarer:

  1. Hej. Var kommer det att vara Piano Festival? Helsingborg?
    Hello. Where will be the Piano Festival? Helsingborg?
    Hallo. Wo wird das Klavierfestival sein? Helsingborg?

    Tack!! Danke!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pianofestivalen är i Helsingborg. Välkommen!

      Radera
  2. Pianofestivalen är på Dunkers kulturhus den 29 aug -. 1 september.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera