måndag 10 december 2018

Full rulle och familjemiddag


Veckan började med att Erika var här och städade. Nu är här riktigt adventsfint! Återkommer med bild.
Det var årsmöte på Rotary och efter det hade jag min sånglektion. Kvällen avslutades med repetition i båda Maria-körerna.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Tisdagen började som vanligt med YinYoga på Aktiverum. Sedan körde jag till ICA Maxi för att utnyttja de 5% rabatt som alla vi pensionärer får på tisdagarna. Det blir ju några kronor när man handlar för en dryg tusenlapp.
På eftermiddagen hade jag ett kort möte på Dunkers kulturhus och på kvällen skrev jag protokoll på FR:s sammanträde.  Det var tisdagen! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Onsdagen gjorde jag ingenting annat än att jag skrev färdigt protokollet och tog några vändor till biblioteket.



Lagade mat gjorde jag förstås och Lasse ville gärna att jag skulle ta en bild på maten eftersom han tyckte den var så färggrann.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Nu var det länge sedan jag var hos Ester så jag var lite orolig för hur hon hade det nu. Det hade jag inte behövt! Hon var piggare än vanligt och hade hur mycket som helst att berätta så timmen gick väldigt fort. Hon är 96 år och fullständigt klar i sina tankar, sina minnen och vad hon upplever på hemmet. Fantastiskt!



På lunchen kom Inger och Tina. Vi hade en del att planera i Rotarys klubbmästeri inför alla fester, besök av vänklubb och jubileum. Lunchen hämtade jag på Holy Green och det blev en sallad med bland annat lax och avokado. Lasse fick en barnportion och det var han väldigt nöjd med!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Fredagen började som nästan alla fredagar med Yin/YangYoga. Sedan körde jag till favoritstället på Berga där jag får hjälp med att tvätta bilen, både in- och utvändigt. Den blev superfin!




På eftermiddagen promenerade jag upp till TIDH som står för Tågaborg Intercoiffure Dam Herr. Det är en salong som gått i arv i familjen Johnsson i generationer sedan 1927 och Marcus som äger den i dag är jämngammal med Johan. Det är pappa Bengt som klipper mig, vilket han gjort sen 70-talet. Tyvärr regnade det när jag gick hem, men jag hade som väl var paraply med mig - den jag köpte i LPA!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Lördagsmorgonen började med att jag försökte mig på en promenad upp mot Brödkultur. Det fick jag skippa! Jag blev ordentligt blöt och paraplyet var för litet för att skydda hela mig. Jeansen blev genomblöta. Det var bara att vända om hem! Det gjorde jag gärna. Nu skulle jag byta om inför kvällens familjemiddag hemma hos Johan, Marie och Ellen i Laröd!




Ett vackert dukat bord stod förstås klart när vi kom. Det började med lite bubbel, både med och utan alkohol.



Förrätten var en härlig sallad med nötter och ostar från Pyrenéerna. Till det dracks det vitt vin Sancerre från Frankrike. Alla som drack det tyckte det var fantastiskt gott. Jag drack inget vin eftersom jag körde bil. 


Sedan blev det Picanha med sötpotatis , kalkonkrisp och ingefärssmör. Så himla gott! Den här kocken kan laga mat! Till detta drack man ett rödvin från USA, Petite Petit Sirah, också det supergott sa man!

Till dessert fick vi en härligt god citronfromage som Ellen hade gjort. Naturligtvis missade jag att ta en bild på den! Synd! Den var både vacker och jättegod!


En bild på godingarna Ellen och Bob blev det i alla fall och här kan man också skymta glaset med citronfromage som Ellen håller på att äta. 

Kvällen avslutades med en kaffe och Lasse fick förstås också en whisky. Härlig mat och goda drycker, men bäst av allt att få vara tillsammans med den underbart goa familjen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagsmorgonen tog jag den där promenaden upp till Brödkultur. Det blev en riktigt härlig promenad.


Visst blåste det en del, men solen tittade också fram så jag njöt i fulla drag.




På eftermiddagen körde vi ner till Malmö för att gå på Operan och se La Traviata. Lene och Christina A åkte med oss eftersom vi ändå måste köra bil.  


Föreställningen var härlig att se, men varesig sopranen Violetta eller tenoren Alfredo motsvarade mina förväntningar. Scenografi är man skicklig med på Malmöoperan. Den är alltid fantastiskt utformad, vacker, färgrik och glittrande. Musiken var förstås också bra. Det var bara de två huvudrollerna som inte riktigt nådde upp till den nivå som jag hade förväntat mig.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar