måndag 1 oktober 2018

Fullspäckad sista vecka i september



Innan Yin Yogan kör jag mitt träningsprogram på Aktiverum. Det känns bättre att ta det före än efter Yin Yogan. När jag är klar med Yogan kör jag direkt och handlar. För oss gamlingar är det ju 5% rabatt på ICA Maxi under tisdagarna.



På tisdagskvällen gick jag upp till Konsten för att se en film om van Gogh. Konstföreningen hade i lördags en utfärd till Arken, som har en stor utställning av van Gogh. Det var anledningen till filmvisningen. Jag åker tillsammans med Lene och ser utställningen nästa lördag i stället.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Jag har säkert skrivit det många gånger förut, men det tål att upprepas. En behandling av Petra på Eco-face är bara så helt underbart. I onsdags var det dags igen. Första gången hos Petra var en present från Johan och Marie och det är en av de bästa presenter jag fått. Nu går jag där minst en gång varje månad.

På kvällen representerade jag vår Rotaryklubb på det så kallade 10-klubbsmötet. Vi ger varandra tips och försöker komma överens om gemensamma aktiviteter för att samla in pengar till våra projekt, till exempel utrotningen av polio.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I torsdags var det soppteater och vi lyssnade på Klas Wounsch och Sanja Streuli som spelade och sjöng spanska låtar under rubriken " Spankskdoftande soppa". Trevligt!




På kvällen lyssnade jag på HSO sedan jag kört Lasse till bridgen. Orkestern dirigerades fantastiskt fint - tyckte jag - av Eugene Tzigane, som fick hoppa in med kort varsel eftersom Patrik Ringborg precis blivit pappa. Höjden på konserten blev Gustav Mahlers Rückert Lieder som sjöngs av sopranen Cornelia Beskow. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Fredagen började med styrketräning på Aktiverum. Sedan blev det Yin/Yang Yoga och efter den hängde jag på det som kallas Seniorträning. Det var ingenting för mig. Jag tycker att styrketräningen innan Yogan ger betydligt mer.




På fredagskvällen gick vi till Storan på stadsteatern för att se Jeanne d'Arc. Det blev en besvikelse! Trots hörapparat inkopplad var det ibland omöjligt att höra vad framför allt Jeanne d'Arc sa. Dessutom var hela gestaltningen av henne inte ett dugg trovärdig för mig. En sådan skrikig och utåtagerande kvinna hade säkert aldrig fått med sig en hel arme som lyckades besegra engelsmännen. Det var dessutom fler som skrek på scenen. Jag är väl för gammal för att uppskatta det!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I lördags var jag och repeterade i Höganäs kyrka tillsammans med Pelles Vokalensemble. Pelle har rekryterat flera sångare från sina körer och nu ska vi sjunga under ett arrangemang av Naturskyddsföreningen i Kullabygden. Konserten blir nu på söndag i Himmelfärdskyrkan i Höganäs



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom det var "Den helige Mikaels dag" i söndags så sjöng kyrkokören vid högmässan. Vi fick t.o.m. sjunga postludiet från läktaren med ackompanjemang av den stora orgeln. Vi framförde då C.V. Stanfords "And I saw another Angel".






Eftersom det var sista söndagen i månaden så var det GladJazz på Harrys. Den här gången var det ett band som heter "Gentlemen & Gangsters" . Det var verkligen härligt att få lyssna till New Orleans-jazzen. Det kändes underbart att kunna känna igen och tralla med i alla de fina jazzlåtarna.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar