måndag 24 september 2018

Händelserik vecka



Min Rotary-klubb hade flyttat lunchmötet den här måndagen till ett möte på kvällen. På programmet stod ett föredrag av åklagare Annika Wennerström. Det var fruktansvärt otäckt att höra henne berätta om hur flickor blir våldtagna via Internet. Hur de lurar flickorna genom att först smickra dem och sedan hota dem. Johan som också var där och lyssnade kunde berätta att en ideell grupp poliser gick runt i skolorna i Helsingborg och informerade eleverna om vad de kunde utsättas för så att de var förberedda på vad som kunde hända och förstå att de måste säga nej.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Tisdagen började med Yin Yoga. Lika skönt som vanligt med 75-80 minuters meditation och strech av muskler i både ben och armar.

På kvällen var det styrelsesammanträde i Rotary. Det betydde att jag missade HSV:s vänträff. Så är det. Det går inte att vara med på allt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Onsdagen ägnade jag åt matlagning. Det blev en älggryta med enbär och kantareller. Sedan gjorde jag också några hjortfärsbiffar. Det gäller att passa på så länge det finns vilt i butiken.

På kvällen var jag sekreterare i FR:s möte på Solfångaren.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På torsdagsmorgonen hade jag ett inbokat möte hos Mats, min öronläkare. Det var tur att jag hade ett möte så snabbt efter att jag fått in en gummipropp i min smala, smala vänstra hörselgång! Mats klarade förstås att få ut den så nu kan jag höra lite bättre även utan hörapparaten!

Därefter gick jag till Stattenahemmet för en knapp timmes samtal med Ester.


Sedan bar det iväg till Stadsteatern. Lasse och jag hade kommit överens om att delta i soppteatern där. Det blev en ganska trevlig föreställning med Martin Svensson. Selfie - en skev självbild kallade han föreställningen. Soppan var däremot inte så speciellt bra. Hoppas på bättre soppa nästa torsdag då vi ska lyssna till Klas Wounsch!





Torsdagskvällen avslutades med att jag först körde Lasse till bridgen på Tre Sang och sedan gick till Dunkers kulturhus för att lyssna till Kammarmusikföreningens program med Mirakvartetten och Bengt Forsberg. De spelade pianokvintetter av både Leo Ornstein och Edward Elgar. Otroligt att de orkade spela Elgar efter paus. Ornsteins pianokvintett var så virtuos och i så hög volym (fff) så jag trodde aldrig att Elgar efter paus skulle låta så bra som den gjorde. Mina Fred spelade viola. Kul att se henne igen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag har haft vissa problem med mina vader när jag inte haft möjlighet att promenera minst 8000 steg. Fredagen började med träning på Aktiverum och sedan Yin/Yang Yoga. Det kändes bra! Jag upptäckte också att Camilla har Seniorträning direkt efter Yin/Yang Yogan. Det får jag anmäla mig till nästa fredag!

På kvällen var det repetition med Pelle som samlat ihop en kör av gamla Felicitas- och Chorus Amici- sångare. Vi ska sjunga i Höganäs kyrka den 7 oktober. Det blir tyvärr kollision med HSO:s söndagskonsert, men som sagt, det går inte att vara med på allt.



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Nu har jag anmält mig till en kurs i Tai Chi. Det är Camilla som leder den och jag tycker det är spännande att lära mig hur min kropp fungerar och att kunna ha kontroll över den. Jag var med första gången i lördags. Spännande!




Att gå långa promenader är också något jag längtar efter. I lördags eftermiddag var det dags att ge sig ut och se vad den häftiga blåsten Knud hade ställt till med.


Vattnet gick betydligt högre upp mot bryggan vid Gröningen än vad det brukade göra.


Det stänkte ganska rejält när vågorna slog mot muren. Jag mötte en dam som frågade om det inte fanns någon sandstrand. Inte vet jag om hon tänkte bada.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Vox Maria sjöng under högmässan på söndagen. Oj oj oj vad nervös jag var! Jag hade för säkerhets skull lyssnat flera gånger på Westminster Abbey när de framförde Howells:  Behold, O God  our defender på You Tube, men var ändå ganska nervös när jag gick till kyrkan. Men - det gick jättebra och jag var hur lycklig som helst efteråt!




På eftermiddagen körde vi ner till Malmö, Lasse och jag, för att se West Side Story på Malmö Operan. Förväntningarna var jättehöga eftersom jag hört så mycket positivt om den. Jag var nog lite trött eller också är jag för gammal för jag blev inte alls så förtjust som jag trodde jag skulle bli! Dansarna var fantastiska, men när de sa någonting gick det inte att höra eftersom de pratade alldeles för fort och man hann inte heller läsa på textskylten vad de sa. Ack ja! Åldern tar ut sin rätt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I dag måndag, har varit hos min läkare på vårdcentralen och fått reda på att jag är kärnfrisk! Mina problem med krampen i vaderna kan jag motverka genom att ta en muskelavslappnande tablett på kvällen. Det får bli om jag inte hinner gå mina 8 - 10 000 steg.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar