söndag 16 september 2018

Härlig musik och underbart möte



Jag berättade aldrig att det var dags för säsongens första konsert med HSO den 6 september. Det blev ett uruppförande av Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire i orkestrering av den ryske tonsättaren Faraj Karaev. Solist var Sofia Jernberg som vi kan se på bilden ovan. Ganska häftigt att lyssna till även om ljudet i högtalaren vid "talsången" kunde varit bättre anpassad. Den svenska texten kunde man följa på väggen ovanför orkestern - precis som på Operan! Kul! Efter paus spelades Dvořáks I naturen .


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter sånglektion, körövning, Yin Yoga, presidiemöte, repetition med Vox Maria och lite annat så var det dags för Kammarmusikföreningens första konsert i torsdags. Den blev häftig kan jag berätta. 


Det var Sounds like GONG som kommit till Dunkers kulturhus och fyllt hela scenen i musiksalen med massor av instrument. 


Alla verken var skrivna från 1960 och framåt och de presenterades på ett mycket trevligt sätt av musikerna. De började sin konsert på högra sidan av scenen med alla de här "locken" upphängda på en ställning.


Musikerna hade också komponerat några verk och den här bilden visar när de uruppförde ett verk, Dukkha av Johan Söderholm. Här fick en av musikerna sitta på golvet  för att klara att spela på de olika sakerna som fanns på golvet och i knät. 

Alla jag pratade med efter konserten tyckte precis som jag att det hade verkligen varit en både häftig och härlig konsert!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I går, lördags, fick jag de här fina blommorna plus flera andra presenter. Nej jag fyllde inte år!


Det var nämligen så att Karin, som står här i mitten, flyttade in i vårt hus på andra våningen i juni. Jag upptäckte då, när jag såg hennes namn, att hon måste ha gått i den klass som jag fick som min första klass här i Helsingborg 1963. När vi så träffades utanför huset en dag kom vi överens om att vi skulle försöka få ihop några fler av klasskamraterna och så bestämde vi oss för att träffas hemma hos mig i går. Här står Inger till vänster och Christer till höger.


Det fanns massor att berätta om vad som hade hänt var och en under de här 55 åren. En kopp kaffe och lite godsaker från "Två systrar" slank ner ganska lätt. Här sitter Ingrid, Eva och Christina. 


På andra sidan bordet sitter Christer, Karin och Anita. Just här är det Christer som berättar.


Här är det Inger som är i full gång. När alla hade fått berätta om vad de hade varit med om under alla dessa år så bestämde vi att vi skulle ses igen och försöka få med så många andra klasskompisar som möjligt. Dels kommer vi att "tura" vid lunchdags den sista onsdagen i månaden och vi börjar den 28 november så får vi se vad det blir av det. En kvällsträff på Dunkers kulturhus planerade vi också in. Den 23 mars hoppas vi att vi får se hela klassen igen!



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar