måndag 10 september 2018

Härligt veckoslut i Wedel och Hamburg



Eftersom september redan pågått i tio dagar är det hög tid att visa septembers konstverk på min almanacka. Det är Boris Dimitrievich Grigoriev som målat den här segelbåten i, som det står, det kubistiska landskapet. Härliga färger!


I fredags morse gav vi oss iväg till vår Rotary-vänklubb i Wedel. Det var Staffan som körde minibussen. Här välkomnas vi på Rissler Hof Café och får maffiga kakor och tårtbitar till kaffet.


Sedan bar det iväg hem till våra värdar. Jag fick förmånen att sova över hos familjen Bernhard. Här är utsikten från mitt sovrum.


Här är sovrummet jag huserade i och jag hade förstås en egen toalett och ett eget badrum. På kvällen åt vi en härlig middag med soppa, tapas, ost och dessert. Champagne började vi förstås med och sedan kunde man välja bland vita och röda viner och dessertviner. Jag höll mig till mitt glas champagne.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När vi kom på fredagen låg den här chokladbiten vid varje kaffekopp på caféet. Det visade sig att det företag som tillverkade denna lilla chokladbit, Schoko-Fota,  var vårt första besöksmål under lördagen.


Vi fick veta varifrån man fick alla kakaobönorna. Det kunde vara Ghana, Java Trinidad eller Ecuador för att bara ta några exempel. 


Här är ägaren som verkligen brann för att berätta allt om de fantastiska bönorna som sedan användes i olika bakverk.




----------



Efter besöket i chokladfabriken åkte vi med tre olika färjor på floden Elbe till Hamburg.


Första besöket i Hamburg gjorde vi i den svenska kyrkan som heter Gustav Adolfs-kyrkan. Efter informationen om allt som hänt kyrkan både före och efter andra världskriget bjöds vi på lunch i kyrkans café.


Sedan gick vi en ordentlig guidad - av en svenska - tur genom stora delar av centrala Hamburg.



Allt avslutades med en tur till den här berömda byggnaden, Elbphilarmonie, där vi fick veta hur den kommit till och varför den nedre delen av byggnaden ser ut som den gör. Det var tänkt till något helt annat från början och fick inte rivas. Det är i den övre delen som konsertsalarna ligger. Namnet kommer av att filharmoni-byggnaden ligger vid floden Elbe. 


En jättelång rulltrappa förde oss upp till konsertsalarna och gången runt hela byggnaden där man kunde se och fotografera hela staden Hamburg.


Den här bilden tog jag från gången runt huset. Klicka gärna på bilden!

-----------


På kvällen fick vi middag på golfklubben Holm. Tyvärr fick jag ingen bild därifrån, men jag kanske kan få en bild så småningom.


--------------







Lördagen avslutades med en formidabel brunch hemma hos familjen von Schöning.


Jag blev förstås körd ända hem till porten och kunde säga hej till Lasse redan klockan 7 på kvällen. Det gamla talesättet att "Borta bra men hemma bäst" stämmer precis trots att det var en jättehärlig tripp till Wedel.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar