torsdag 14 december 2017

Det har hänt en del !



Den 1 december körde vi till Landskrona lasarett eftersom Lasse skulle röntgas. Det visade sig att han hade artros. Vad som händer nu är lite oklart. Ska han nöja sig med sjukgymnastik enbart? Det kan bli operation så småningom.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Första söndagen i Advent. Det började med en fullsatt kyrka. Kyrkokören var inte stor, men med brass och två orglar fungerade det ändå jättefint.
Vi hade också konsert i Mariakyrkan på söndagkväll, och hela lördagseftermiddagen gick åt till att repetera med körer och orkester.  Bachs "Wachet auf " fick vi ordning på till slut, men det tog tid!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Måndagarna brukar vara fullpackade. Så också den här måndagen (4/12). Först pratade jag med Ester, nu 96 år, på Stattenahemmet. Sedan var det min Rotary-klubb. Den här gången hade vi årsmöte. Inga sensationer. Sedan var det dags att gå upp till Claes och få fixat min framtand som jag hade bitit av förra veckan! Det var några som undrade om Lasse hade haft framme boxhandskarna. Jovisst! Världens snällaste man - boxhandskar! Ha ha! Visst skulle det behövas emellanåt att man fick sig en snyting, men det fick nog någon annan sköta om...På kvällen repeterade vi i båda körerna. Det kommer ju fler konserter!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På tisdagkvällen var det vårt sista sammanträde i församlingsrådet den här mandatperioden. Efteråt gick vi till restaurang Creo på Bruksgatan. Jättegod mat! De flesta av oss åt löjrom till förrätt och hjort till huvudrätt - eller mellanmål som det stod på menyn. Vi var helt nöjda efter dessa två rätter. Detta är en restaurang jag kan rekommendera!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under onsdagen gick jag till Holms optik för att skaffa mig nya glasögon. Böcker med liten skrift har jag tyckt varit jobbigt att läsa, med de glasögon jag har nu. Både Johan, Marie och Ellen har skaffat nya så jag förstod att det skulle jag också göra. Jag har behållit mina bågar i alla fall.




På kvällen var det filmvisning på Konsten. Vi fick se tre korta filmer av keramikern Hertha Hillfon, smyckekonstnären (silver) Torun Bülow-Hübe och så Döderhultaren dvs Axel Peterson.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Under torsdagen hände inte så mycket annat än att jag hade min sånglektion hos Catarina. Härligt! 

På fredagen var vi bjudna till Annika B och Arne W. Naturligtvis tog jag inga bilder så jag får berätta att vi började med glögg, fick sedan broccolisoppa, slottsstek med alla tillbehör och till dessert en fransk äppelkaka. Ett gott rödvin fick vi också. God mat och trevligt prat bjöds vi på. Annika bjöd oss också på virtuos pianomusik!


o.o.o.o.o.o.o.o.o.o.o.o.o.o.o





Under lördagen hade vi två lunchgäster, Johan och Marie! Trevligt att de tittar upp när de är i sta'n! Den här gången fick de Caponata - siciliansk grönsaksröra - med rostbiff. De fick också provsmaka några av de småbitar som jag gjort till söndagens glöggparty.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Glöggparty var det ja! Vi hade bjudit in några av våra vänner som inte sett vår nya lägenhet. Totalt blev det femton vänner som tackade ja. Jag har bilder på några av dem. Här är det Arne W. Anne O och Inger.


Här ser vi Jan-Olof R, Mats O, Claes S och Annika B. De jag saknar bild på är Ulf N , Tina och Gösta Ch, Annika S, Claes R och Gunilla H, Pelle och Christina N. Jag hade gjort nästan två liter Översteglögg: Den gick åt! Niklas glögg blev också väl mottagen. Av tilltugget blev nog "Mango- och chiabars"-bitarna mest populära.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






I måndags kom som vanligt Wieselgrensskolans Lucia till oss på Rotary. De sjöng fantastiskt bra, det bästa jag har hört hittills under åren!

Först var jag förstås hos Ester på Stattenahemmet. Hon satt uppe den här måndagen och hoppas på att hon ska kunna göra det lite oftare. På eftermiddagen var det först en träff för oss som arbetar ideellt och på kvällen körrepetition som vanligt.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Så blev det tisdag. Här var det mera glögg! Den här gången var det vår bostadsrättsförening Arkaden som bjudit in oss alla till glögg och därefter vin och en härligt lax- och räktårta. Kaffe och goda kakor bjöds vi också på! Kul att träffa alla som bor i huset!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I går blev vi helt överraskade. Katarina ringde och sa att hon och Daga skulle komma upp på en koppp kaffe. Det gjorde de - MEN - när de kom stod också Odd i dörren. Vilken överraskning! Han hade hittat en billig flygbiljett och gav oss alla en julklapp genom att komma hem på en blixtvisit. Inte ens mamma Katarina fick veta det förrän han stod i farstun!



Jag som hade varit på Väla under dagen och skaffat mig en iPhone 8 extra, ville förstås prova att ta en bild. Det blev Daga som jag kastade mig över. Fin bild tycker jag!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I dag, torsdag, ringde Johan och frågade om jag kunde åka ut till Laröd och fixa lite lunch till Ellen eftersom hon var lite dålig och hemma från skolan. Det kunde jag! Det blev förstås en bild på henne också. Hon hjälpte mig förstås en hel del med min nya iPhone. Suveränt! Dessutom jättetrevligt att få prata en stund med henne. Härliga Ellen!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar