torsdag 28 december 2017

En bra fortsättning



Vår körledare, George, hade frågat oss i körerna om det var några som kunde tänka sig komma till högmässa kl 11 på juldagen och sjunga. Trots att jag skulle vara gudstjänstvärd, anmälde jag mig.

Det blev en stressig förmiddag. Jag fick nämligen ett meddelande om att ingen av de andra tre som skulle vara gudstjänstvärdar kunde ställa upp! Himmel och pannkaka! Fixa programbladen i alla psalmböckerna, koka kaffe, koka tevatten, plocka fram allt som skulle vara på kaffebordet, kolla vem jag kunde få som kunde hjälpa mig att bära ljusen i processionen, vem kunde ställa upp och dela ut nattvarden och vem kunde hjälpa till att samla in kollekten etc.

Strax före kl 11 stod jag i alla fall med det underbart vackra silverkorset och ledde processionen fram till altaret. Texterna jag skulle läsa hade jag kollat hemma så det var inga problem. Jag kunde sjunga med i två av körsångerna också. Sedan gick det av bara farten och Stina hjälpte mig med disken innan det var dags att promenera hem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Att promenera är både härligt och nödvändigt. Som väl är har jag en jättebra jacka med luva som jag kan dra över huvudet när det blåser så kraftigt som i tisdags. Jag gick ända fram till Tinkarpsbacken och var härligt nöjd trots ovädret.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Här är några av de verk som visas på den Nordiska salongen på Dunkers kulturhus. En fantastisk utställning som jag kommer att återvända till flera gånger. Den håller på till den 18 februari. Här finns 175 konstverk av 60 konstnärer. Juryn har verkligen haft ett tufft jobb. De höll på i fyra dagar, tittade och bedömde 6620 konstverk! Missa inte att se den här utställningen! Rekommenderas verkligen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I onsdags morse kom Johan och fixade alla sladdar till TV:n, bredbandet och allt som gör att Internet fungerar. Det blev verkligen jättefint och det behövs egentligen inte några lister, men jag tror inte han ger sig, sonen.  Han är bara super! Det blir ett foto när allt är klart!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




I onsdags em var vi på Stadsteatern och såg Rapunzel. Sagan om Rapunzel kände jag inte till, men den liknar ganska mycket Törnrosa. En flicka råkar illa ut, blir tillfångatagen och isolerad, i det här fallet instängd i ett högt torn, och så är det förstås en prins som hittar henne. Salongen var fullsatt och det var ganska många barn där. Jag undrar just om de förstod vad sagan handlade om. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar