tisdag 7 februari 2017

Champagne, konsert, kör och konsert.



Under torsdagskvällen den 2 februari gästade Musica Vitae Helsingborgs Kammarmusikförening. Konstnärlig ledare var Malin Broman och sopransolist Ruby Hughes. Det blev som alltid en konsert med hög klass.



Inledningen till konserten gick inte heller av för hackor. Pelle intervjuade Susanne Rydén som är chef för Musika Vitae men också preses för Kungliga Musikaliska Akademien. Det blev verkligen ett intressant samtal att lyssna på.


Champagne? Jodå, det stämmer! Annika S har samlat ett antal tjejer som provar champagne någon gång då och då. I fredags var vi hemma hos Anita Elander och fick provsmaka fyra mousserande viner varav tre var champagne. Bilder? Vem hade en tanke på det! Inte jag dessvärre!




Denna, Taittinger Brut Réserve, 7422-01, var den som ansågs bäst.

















Jag föredrog däremot den här, Beaumont des Crayères Grande Réserve Brut, 7891-01, som jag tyckte var fylligare och därmed smakade mer.















Vi är sju stycken i den här gruppen och nästa gång är det min tur. Hjälp!!! Fem av de övriga är med i Munskänkarna, men jag har stiora problem med att känna och beskriva alla dofter smaker och utseende som de fem munskänkarna är fenor på.

Som tur är får jag hjälp av Annika S med valet av de mousserande vinerna och maten, ja, den kommer att bli superb! Jag har fått löfte av sonen att han hjälper mig med den!




Här blev det i alla fall en bild! Rickard Söderberg var på Dunkers Kulturhus och samtalade under lördagen kl 14:00 och sedan hade han en konsert på kvällen. Jag var inte där under samtalet men jag gick dit på kvällen då han gav en konsert. Christina påminde mig om att han var solist när Felicitas sjöng Händels Messias för c:a 10 år sedan. Jag blev inte helsåld men jag tror att jag gärna lyssnar på honom när han sjunger i någon operaföreställning.

Eftersom det var Kyndelsmässodagen i söndags sjöng vi i Mariakyrkan under högmässan. Ganska häftiga låtar faktiskt. Sedan gällde det att ta sig hem, fixa middag och sedan iväg till konserthuset för att lyssna på HSO.



Konserten, som dirigerades av Stefan Solyom, inleddes med ett verk, Graffiti, av den koreanska tonsättaren Unsuk Chin. Graffiti komponerade hon så sent som 2012-2013 och det var ett härligt stycke musik, helt i min smak. Man blev glad och kände sig sprallig till tusen efteråt. Slagverkarna hade mycket att göra och den lilla kammarorkestern spelade detta virtuosa verk fantastiskt skickligt.

Béla Bartóks pianokonsert nr 3, en av de sista han skrev, tolkades sedan fantastsikt av den norska pianisten Gunilla Süssman. Det var nästan så att Mozarts symfoni "Jupitersymfonin" som avslutade konserten efter paus, kom i skymundan en smula.

I måndags hade jag först ett samtal med min 95-åriga kompis Ester, sedan var det Rotary som bjöd på information om det nybildade flygbolaget BRA. Därefter hade vi i festkommittén ett möte. Det blev en kort tur hem med buss 220 och sedan tillbaka igen för ett presidiemöte och sedan körrepetition.

Trist att vara penbsionär? Inte särskilt mycket!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar