fredag 6 januari 2017

Gourmetmiddagen


Det blev en riktigt höjdare! Inte så konstigt egentligen eftersom vi har två kockutbildade barn - men ändå! Att de fortfarande kan på den här höga nivån utan att längre jobba i branchen, det är bara helt underbart!


Medan Johan förberedde sig i köket kunde jag slappna av och lira lite på pianot. Det händer inte så ofta numera. Kanske något jag borde börja med lite mera (säger Lasse).


Vi började förstås med ett glas champagne. Den här gången blev det en Bouché 2004. I soffan sitter Klara och Helena. Marie har på sig sin nya klänning från Daisy Grace.


Johan lägger sista handen vid maten innan det är dags.


Så här såg menyn ut. Vinet som vi drack till förrätten var ett Sancerre, Les Baronnes.


Till varmrätten hade Anders med sig två av mina flaskor från förvaringen i hans vinkällare. Båda två är från 1990, en alldeles utmärkt årgång säger de som kan. Klicka gärna på bilden så ser man bättre vad vinerna heter.


För mig blev ju det här dessertvinet kvällens höjdare. Himmel så gott!


Så till maten. Här var det havskräfta med palsternacka, dill, kalixlöjrom och en fantastsik sås. Underbart!


Hjortfilén som ligger ovanpå sparrisen och potatistårtan höll 52 grader och var otroligt läcker.



Så kom desserten med bland annat de maränger som Ellen och Natasha bakade i onsdags. Hallonsobet, vaniljglass, persikor,hallonsås, färska hallon och kanderade mandlar fanns också med på tallriken. Mmmmm......


Här är resten av gänget, Johan, Ellen och Anders. Tyvärr fick jag aldrig någon bild på Lasse, men han var med och njöt lika mycket som vi andra.

Jag har nio flaskor kvar hemma i Anders vinkällare, så det lär bli ett antal gourmetmiddagar till, kunde vi konstatera. Härligt!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar