lördag 5 november 2016

Nu börjar det bli mörkt


Sommartiden upphörde den 30 oktober. Det gillar jag inte! Det blir mörkt så tidigt och det blir bara värre!


Det finns förstås det som lyser upp tillvaron. Birgit, Göran, Mia och Laurent kom på söndagsmiddag och Mia och Laurent hade med sig den här underbara buketten.


Birgit och Göran hade med sig den här flaskan. Den har vi sparat! Vad vi åt? Jo, Grön sparris med parmesanost och rostade pinjenötter, Ugnsgratinerad torsk med medelhanstopping och Laila Lindholms recept på "Farmors knapriga blåbärspaj" med vispgrädde.

På måndagen var vi tillsammans med Johan och Marie för att titta på en lägenhet på Drottninggatan 55. Huset byggdes 1902 tror jag och det såg ut som om lägenheten inte hade renoverats sedan dess. Priset var trots detta uppe i 4,5 milj. kr. Det blev ett klart nej med andra ord.


På onsdagskvällen gav de här båda musikerna, Anna Larsson och Francisca Skoogh, en Romansafton i Kammarmusikföreningens regi på Dunkers kulturhus. Jag tyckte speciellt om Francisca Skooghs spel. Anna Larsson sjöng väl också bra, men hennes textning kunde varit bättre. Anna Mahler, Robert Schumann, Alexander von Zemlinsky och Richard Strauss stod på programmet.

På torsdagen var vi bjudna på middag hos Gull-Britt och Åke tillsammans med Christina och Pelle. Jag missade förstås att ta bilder på "Torskomelletten" (Åkes mammas recept)och den småländska ostkakan med råa lingon, hallonsylt och grädde.


Medan vi var hos Gull-Britt och Åke ringde Ellen och frågade om vi var hemma. Hon och Marie hade nämligen bakat kardemummabullar! När vi väl var hemma kom Ellen med några av de här verkligt läckra bullarna. Visst har vi det otroligt bra!


I fredags körde jag till Skånes Auktionsverk i Landskrona för att hämta två tavlor som Kerstins köpt. Här är en något beskuren bild på Kurt Lindströms tavla. Den andra var av Gunnar Persson.


På kvällen lyssnade vi på Nordiska Orkesterakademin som spelade tillsammans med musiker från HSO. Sviten ur Strauss Rosenkavaljeren och Ravels Boléro blev riktigt bra medan uruppförandet av Gísladóttirs "Turn a blind eye" inte föll varesig mig eller Lasse i smaken.


I dag har jag varit runt på en promenad i Laröd - innan regnet kom. Jag kunde konstatera att det fanns lite höstlöv kvar på en del ställen.


I veckan var jag och såg filmen "Min pappa Toni Erdmann" som jag tyckte mycket om och i dag ska vi se Almodovars "Julieta". Den måste jag ju ha sett innan det bär av mot LPA!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar