måndag 8 augusti 2016

Härligt veckoslut


Det har varit en rad evenemang i Helsingborg under veckoslutet. Eskilscupen t.ex. som började under fredagen.


Ellens lag var förstås med och här värmer de upp med coachen Johan i bakgrunden.


Så var det dags för lite taktiksnack. De vann första matchen och sedan fortsatte det att gå bra så gott som hela vägen. Att bli 5:a bland 20 lag är ju inte så dumt! Grattis grattis HIK:s elvaåriga tjejer!



Så var det dags att under lördagen träffa det "gamla" gänget, Gull-Britt, Åke, Christina och Pelle. Tyvärr höll jag kameran lite dåligt märker jag. Det blev bara halva Pelle.



Då fick det bli en bild till. Lasse var på hugget med kameran, så nu har vi en helbild på Pelle också.

Söndagen fylldes av orgelmusik. Jag tog tåget ner till Malmö för att lyssna på Mats som gav konsert i Johanneskyrkan.


Johanneskyrkan är ju stor och orgeln har verkligen resurser som fyller hela kyrkorummet. Mats spelade Eugène Gigouts Grand Choeur dialogué och med makalösa basar i Johannesorgeln. Han spelade också Otto Olssons Prelusium och fuga i ciss-moll, Jehan Alains Variations sur un Thème de Clément Jannequin Litanies och Maurice Duruflés Prélude et fugue sur le nom d´Alain.

Här tackar han för de välförtjänta applåderna.


Men det var inte slut på upplevelserna av fantastisk orgelmusik den här söndagen. När jag kom hem från Malmö tog jag med mig Lasse till Mariakyrkan i Helsingborg för att lyssna på organisten i Kalmar domkyrka Jan H Börjesson.

Det blev också en häftig musikupplevelse. Häftigast var att också han spelade Jehan Alain. Den här gången Alains Deuxième fantaisie. Helt underbart verk! Börjesson började med D Buxtehude, Preludium i g-moll och Passacaglia i d-moll. Sedan J S Bach Fuga i d-moll och slutade efter Alain med Louis Vierne ur Symphonie 4 med Romance och Allegro. Orgeln i Mariakyrkan är underbar att lyssna till. Såväl barock som nyare musik låter fantastiskt fint från den orgeln!

I dag har jag på morgonen varit på möte med Pianofestivalens Advisory Board. Gissa om jag tycker att musik är nödvändigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar