lördag 20 augusti 2016

Augustis familjemiddag


Den här gången fick jag all hjälp jag kunde önska mig! Johan körde och hämtade upp mig vid färjan Aurora sedan jag hållit föredrag på Rotary Öresund om Pianofestivalen. Färden gick till Skäret där vi handlade lammracks hos Kulla lamm och sedan till Höganäs saluhall för rotfrukter och lite annat gott.


 Den här röda begonian, "Dragon Wing" stod i full blom och även om just den inte ska ha så mycket sol var vi andra förtjusta över hur molnen lättade och solen kom fram.


Här förbereder Johan potatisen och de övriga rotfrukterna som sedan ska ut till grillen.


Bob var förstås med och kollade läget. Han tillhör ju också dem som gillar solen.


Här har vi lammracksen! Det var faktiskt flera stycken!

Katarina och Daga deltog den här gången också i familjemiddagen. Katarina kan vi dessvärre bara skymta en aning.. Dålig fotograf (Ingrid).


Marie fixade förrätten inne i köket. Här fixar hon den rökta gravade laxen.


Här har laxen fått sällskap med avokado, citronskiva, löjrom och lite Crema di Balsamico.


Vi valde att sitta ute och äta laxen. Till den dracks det ett tjeckiskt öl, Svijany.


Efter ett tag flyttade vi in i stugan. Här har vi de färdiga underbart goda lammracksen



Rotfrukterna krävde ett riktigt stort fat men potatisen fick inte plats så det fick bli ett fat till! Vi drack ett underbart gott rött vin till. Det var en Viña Pedrosa Crianza. Ett Ribera del Duero -vin som var helt perfekt till de här godsakerna.


Till slut fick vi en dessert som jag kommer att bjuda på många gånger. En citronsorbet-kula läggs i ett högt glas. Ovanpå det häller man en Prosecco eller som vi gjorde här en Charles de Fère. Gott? Det är bara förnamnet!

Tyvärr syns Katarina och Daga otydligt också på denna bild. Jag får försöka bättra mig till nästa gång vi ses!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar