måndag 11 januari 2016

Teater och Opera


I lördags hade vi biljetter till Elfride Jelineks pjäs "Vinterresa". Lasse kände sig dålig så det blev Annika S som fick överta hans biljett. Christina och Pelle skulle också se pjäsen så vi började med lunch här hemma.


Tyvärr hade jag inte läst ett dugg om pjäsen innan jag såg den. Det borde jag ha gjort. När jag nu i efterhand läser alla recensioner så förstår jag ju att hade jag läst dem innan jag såg pjäsen, så hade jag troligen haft betydligt bättre behållning av den.

Söndagen började i Mariakyrkan eftersom vår grupp (4) återigen var gudstjänstvärdar. Därefter var det tänkt att vi skulle bila ner till Malmöoperan för att se "Eugen Onegin".

Det visade sig dels att Lasse fortfarande inte mådde så bra och dels att väglaget inte var helt idealsikt. Vad gjorde jag då? Jag tog tåget. Den här gången blev det Cathy som tog över Lasses biljett. Jättetrevligt att få träffa henne igen. Det var ju ett bra tag sedan vi sågs.


Nu passade jag på att köpa ett ordentligt programblad så att jag kunde hela historien ordentligt innan jag satte mig i salongen. Egentligen skulle väl operan kallas Tatjana eftersom det är hon som är huvudpersonen. Tjajkovskijs musik är ljuvlig att lyssna till och såväl solister som kör sjöng fantastiskt bra.


Tatjana spelades av Maria Fontosh, som jag tyckte var riktigt bra, en härlig sopran. Det enda som var trist den här kvällen var att jag missade Mats orgelkonsert i Mariakyrkan. Det blir väl att åka ner till Malmö när han börjat sin tjänst i Johanneskyrkan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar