måndag 12 oktober 2015

Teater, musik och dans


"Vår klass" av Tadeus Stobodzianek går just nu på Lillan i Helsingborg.


Det är en fantastisk föreställning som bygger på händelserna i en polsk småstad då flera hundra judar blev innebrända i en lada 1941. Vi får följa tio klasskamrater som från att ha varit oskyldiga vänner förvandlas efter både nazistiska och sovjetiska ockupationer till antingen offer eller förövare. Man frågar sig hur vi människor är funtade som kan handla på det här sättet. Vad är det som gör oss så onda och hur skulle jag själv handlat i samma situation? En stark pjäs!

Middagen efteråt på Teaterkatten blev dessvärre ingen höjdare. Rödingen som jag åt var bedrövligt torr och alldeles för hårt stekt. Jag minns ju den fantastiska rödingen vi åt i Göteborg när syskonen bjöd på födelsedagsmiddag.

Så blev det söndag. Efter Tacksägelsedagens gudstjänst i Mariakyrkan där kören medverkade skyndade jag hem för att fixa lite mat innan det var dags för en tur ner till Malmö och Top Hat på Operan.


Top Hat är en dansmusikal och det dansades verkligen ganska häftigt. Det fanns också flera ganska saftiga repliker, framför allt mellan det här paret som spelades av Pia Johansson och Lennart Jähkel, båda nya bekantskaper för mig. De två andra huvudpersonerna, de som dansade och sjöng, Linda Olsson och Sindre Postholm, har jag dessvärre ingen bild på.

Ska sanningen fram så var jag väl "sådär" nöjd med föreställningen. Jag gillar tydligen vanlig opera, dansföreställningar typ Cullberg och riktig jazz bättre. Lasse var däremot helt förtjust.

Så blev det vanlig vardag igen...åtminstone ett tag.....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar