söndag 12 oktober 2014

Mera fest


I går var det så dags för den årliga gourmetmiddagen hemma hos Helena och Anders, Maries morbror. Där förvaras mina viner som jag köpte när jag var kommundelschef!


Vi började med en Pol Roger och fortsatte sedan med mera bubblor, denna gång en Paul Bara. Johan står vid spisen och dit kom han redan på tidig eftermiddag.



Till bubblorna fick vi flera aptitretare. Jag har bara tagit med bilderna på tonfisken och ostronen.


Här sitter vi (= Ingrid, Helena, Klara, Marie och Lasse) och njuter bubblor med tilltugg medan Johan och Anders finns på andra sidan spisen.


Här håller Johan på att färdigställa rätten med King crab, svartrot och sparris inlindat i gurka med syrade kantareller och grädde.


Gissa om det var gott! Till detta drack vi en vit Bourgogne, Rully 1 er cru, La Pucelle, som Johans VD bidragit med. Mmmm...


Vi fortsatte med en soppa som Johan gjort på skaldjursfond med färsk chorizo och beefchips. Den var helt underbar!


Nästa rätt som Johan lagat blev en rilette på anka och vildand, stekt och skivat vildandsbröst samt färsk anklever. Till detta hade han gjort kanderad palsternacka (Mmmm!) och en såsreduktion på bl.a. vit balsamico.


Till detta drack vi det här vinet som jag har fått förvara i Larssons vinkällare, en bordeaux från 1990.

Jag hade ytterligare en flaska från 1990 som vi drack - jag kommer till den lite senare, men nu var det värdfolket som stod för resten av förplägnaderna. Det började med en granité på äpple och havtorns-vodka. Härligt frisk.


Nästa varmrätt bestod av renfilé med kantareller och ett mos på jordärtskockor som man odlat själva i trädgården. Moset hade en pikant smak av pepparrot. Härligt!

Till renen drack vi ett Cos d'Estournel 1990. Jag vet inte vad jag betalade för det när jag köpte det, men systembolaget hade fyra flaskor kvar från 1999 och de kostade nu 2 871 kr/st!!


Sedan blev det ostar, helt underbara och till det drack vi en Barolo från 1976. Underbar! Det var dock inte jag som bidrog med det vinet.

Desserten var en blåbärscheescake med lättslagen grädde och till det bjöds vi på en söt Sauternes.

Vilken fantastiskt härlig gourmet-måltid! Det är inte utan att man ser fram emot nästa år!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar