måndag 1 april 2013

Konstrunda m.m.


Efter sången i Mariakyrkan under Långfredagen med bland annat Palestrinas Improperierna tog vi en snabblunch och sedan var det dags att lyssna på Mozarts c-mollmässa med HSO och Konserthuskören. Avslutningen med Ave verum corpus fick håret att resa sig på armarna och tårarna att trilla. Jag kom förstås att tänka på min mammas fantastiska röst eftersom hon ofta sjöng just den.

Under påskaftonen gav vi oss ut på en konstrunda. Vi började med Landskrona konsthall för att se på samlingsutställningen. Där var alldeles för mycket folk för att man skulle kunna få en bra bild av alla konstverken. Sörens foto på Karin där hon står framför sitt självporträtt knyckte jag från Sörens blogg i HD. Efter en fika och ett besök hos PeO åkte vi sedan ut till Karin för att dels titta på mer av hennes fantastiska konst - både måleri och skulpturer - och dels få en pratstund med henne. Det är alltid trevligt att få byta några ord med Karin även om det bara blir en kort stund!

Påskdagen var det förstås kyrkokör igen i Mariakyrkan. Den här gången hade vi hela brasset med. Det blir onekligen häftigare då! På kvällen lockade en Buxtehude-konsert i Mariakyrkan. Det var Sören Glerup Hansen från Helsingör som spelade på både kororgeln och den stora orgeln. Glädjande nog var det många som hittat dit och applåderna efteråt blev både kraftiga och långa.

I dag Annandag påsk ska jag medverka i Jan-Olofs Påskmusikal i Grevie kyrka. Det blir tredje gången jag får vara med och läsa alla texterna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar