onsdag 14 augusti 2024

Så mång härliga dagar

 


Jag läste på nätet att Mölle fiskrökeri hade väldigt god mat. Det berättade jag för Jan-Olof. Då tyckte han att vi kunde åka dit och prova. Jag fick ingen bra bild , men det var riktigt gott!





Efter lunchen körde Jan-Olof runt lite i det vackra landskapet och så småningom kom vi till Farhult och Albertsgården. Där drack vi kaffe och jättegott hembakat kaffebröd. 
Vi fick njuta av det vackra landskapet också på hemvägen, eftersom Jan-Olof valde att köra de mindre vägarna. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen tog jag "Buss 1" ut till Råå för att lyssna på musiken vid Allhelgonakyrkan. Trots att jag var där en halvtimme innan konserten gick det inte att få en stol att sitta på. Så mycket folk hade redan kommit. "What a wonderful world" hette programmet och det var Anna Pauline som sjöng, Magnus Johansson som spelade trumpet och Thomas Åström som spelade piano. Det blev riktiga örhängen. Ted Gärdestad, Lasse Berghagen, folkmelodier och mycket mera. Strålande sol och härlig värme. Det kan inte bli bättre.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Lunchkonserterna i Mariakyrkan på torsdagar brukar jag inte missa. Den här torsdagen var det gruppen Novus som sjöng. Gruppen består av Elias Fredriksson, Emil Fredberg och Adam Leckius- De började med "Ute blåser sommarvind" och sedan sjöng de både jazzlåtar och kyrkliga sånger. De slutade med "Mitt hjärtas land" av Björn och Benny.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






På lördagsmorgonen steg jag upp ganska tidigt. Jag skulle ta tåget till Lund för att lyssna på Mats Hultkvist som skulle ge en konsert i domkyrkan klockan 10:00. Stina och Maria följde också med och efter den underbara  konserten tog vi en kopp kaffe på ett ställe där vi kunde sitta ute. Mats berättade att han nu pensionerat sig, men han spelar gärna, både på konserter och gudstjänster.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Söndagen blev en riktig höjdare! På gudstjänsten i Mariakyrkan predikade Gudrun Erlanson och vid orgeln satt Mats Hultkvist. Viken gudstjänst! Gudruns predikan och Mats sätt att spela både psalmerna, vilka alla var väl kända, och verken mellan textläsningarna, trosbekännelsen och postludiet, blev som sagt en riktig höjdare. 



På eftermiddagen satte jag mig på bussen till Höganäs. I Himmelfärdskyrkan gavs en konsert som hette "Beethovensafari". Det var förstås Per Tengstrand som spelade på flygeln.


Per Tengstrand var dock inte ensam. Peter Filiptsev spelade violin. Båda musikerna var också mycket duktiga med att berätta om verken de spelade. Det var inte enbart Beethoven. Vi fick också lyssna till Fritz Kreisler, Franz Liszt, Fredrik Chopin, Luis Bacalov, Charlie Chaplin och Hugo Alfvén!

Vilken söndag jag hade varit med om! Lycklig? Gissa!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Helsingborg Kärnan Rotaryklubb hade sitt möte på teaterrestaurangen Culise i måndags. Vi fick lyssna på den nye teaterchefen Moqi Simon Trolin. Det blev en riktigt fullödig berättelse, både om den nye teaterchefen och om arbetet på teatern och de verk som kommer i höst. Toppen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o









På måndagseftermiddagen tog jag tåget till Båstad och bussen till Ravinen. Just nu finns där en utställning av Lars Lerin. Han kallar utställningen för "Så långt ljuset räcker".




Jag tog också några promenader runt om i Norrviken. Det är ett stort område med vackra träd, buskar och andra växter. Jag gick aldrig längst bort mot själva huvudbyggnaden. Det får bli en annan gång!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Det var längesedan jag var hemma hos Ingegärd i Färingtofta nära Ljungbyhed. Därför var det riktigt härligt att få följa med Jan-Olof ut till henne. Kerstin hade också kommit och det blev en flera timmar lång härlig vistelse där. Jan-Olof hade lagat en fiskgratäng och jag hade med mig sallad. Vi satt inne och åt eftersom det var så varmt ute. Sedan gick vi ut i trädgården och jag fick plocka med mig en hel kasse med härliga äpplen från ett av hennes träd. Jag undrar hur länge Ingegärd orkar att sköta om både hus och trädgård. Det är säkert både underbart och jobbigt.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar