måndag 19 augusti 2024

Så bra jag har det - trots allt.

 

I torsdags morse tog Jan-Olof, Gunnar och jag tåget till Ystad. Där köpte vi biljetter till Bornholmsfärjan. Vädret var skönt med växlande molnighet. Det blev en fika ombord.

Så närmar vi oss Rönne. Här gäller det att hitta en buss och bussbiljetter. Vi ville gärna ta en tur över ön till Svaneke. Bussen hittade vi, men inte något ställe där vi kunde köpa biljetter. Både Jan-Olof och Gunnar försökte länge att fixa det med mobilen. Det tog tid! Till slut lyckades Gunnar med hjälp av chauffören. Härligt!

När vi väl var framme tog Gunnar och jag en lång promenad längs kusten. Jan-Olofs ben var inte helt okej, så han föredrog att ta ett glas på en av krogarna i centrum. 

Så småningom gick vi upp till centrum och hittade Jan-Olof. Så tog vi en liten promenad till och hamnade på den här lilla uteserveringen. Det blev ett glas vin till oss alla tre. 

Så småningom var det dags att vända tillbaka till båten. Vi kunde ju inte ta den allra senaste båten, för då hade inte Gunnar kunnat komma hem till Förslöv den här dagen. Det blev en härlig bit mat ombord hem. 

Allt gick perfekt. Tågbyte i Triangeln och Gunnar hann med sitt tåg hem till Förslöv! En riktigt härlig dag!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





På fredagen tittade jag på konst på Fågelsångsgatan. Martin Schibli hade bjudit in mig till vernissagen för Sunniva Ingvarssons utställning - Eoner. Det är alltid spännande att se vad unga konstnärer målar. Sunniva hade målat både på tyg och papper. Hon använde olika sorters färger och det var - om jag förstod det rätt - inspirationen som skapade verken. Den översta bilden kallade hon "Paradiset". 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På lördagen fick jag besök av Cathy, Martin, Danushi och Felix. Här sitter vi och väntar på färjan Tycho Brahe. Felix kollade förstås sin mobil när han inte fick plats på soffan hos oss. 



Jag hade beställt bord på Tycho Brahe, men när vi kom upp på restaurangen, så berättade de att det var restaurangen i Landskrona som jag hade bokat. Den heter också Tycho Brahe! Som väl var gick det att ordna ett bord till oss när vi nu var ombord på färjan. Vilken tur! Maten var helt underbar! Martin fick en alkoholfri öl, Felix drack apelsinjuice  och vi andra tre drack ett italienskt rödvin som heter "Valpolicella Ripasso". Jättegott! 

Sedan vi var mätta och belåtna tog vi oss ner till salongen och tog en drink. Jag drack en "Aperol Spritz" och Danushi drack något liknande. 

Vilken dag det hade blivit! Så trevligt att prata minnen, äta och dricka gott och planera nya träffar! Visst har jag det bra!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Promenerar gör jag fortfarande så ofta jag kan. Att sitta hemma i ensamheten är ingenting jag gillar. Jag mår mycket bättre av att gå ut och röra på mig. Här har jag kommit till "Pixla/Oslo-piren" Här finns massor av jordhögar, kalt och trist! Det kommer säkert att byggas här så småningom.


På väg upp mot Fredriksdal går jag gärna Hälsovägen och passerar då S:t Jörgens plats. Nu är det verkligen härliga mustiga färger i rabatterna. 


På hemvägen valde jag att gå genom Slottshagen. Minnena strömmade över mig från tiden då jag bodde här i närheten, på S:t Clemensgatan. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På Fredriksdal var det utställningar och verksamheter som berättade om Helsingborg på 40-talet. Vi var några stycken som valde att gå hit på eftermiddagen och se och lyssna på det som hände. Här är det flera militärfordon och mängder av soldater var fullt sysselsatta med reparationer, övningar, matlagning etc. 


Inne i husen fanns det mängder av material som påminde om 40-talet. Här är det massor av olika tidningar.


De här damerna visar upp kläder, troligen från 60-talet, hörde vi någon säga. Jag minns inte så noga vad mamma hade på sig då. Pappa minns jag dock. Han var ofta klädd i uniform. 




På väg till caféet för att få lite i magen, gick vi förbi stallet och allt vad som rörde sig runtom där. Den här grisen verkade trivas alldeles utmärkt. Hon sörplade och drack ur vattenpölen som hon vadade i. Häftigt!















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar