tisdag 4 juni 2024

Från maj till juni

 

Den vita sparrisen fanns fortfarande kvar i slutet på maj. Johan hade lagt ut en bild på nätet och jag blev förstås intresserad. Kunde han hjälpa mig att laga en härlig rätt med sparris, så att jag kunde bjuda några av mina vänner på en lättare lunch.  Jodå, det kunde han!

Naturligtvis glömde jag att ta fram kameran när Johan lagade maten och när alla sju tallrikarna var fyllda med den härliga sparrisrätten. Det blev lite, lite över, som jag dock tog en bild på. Så såg det givetvis inte ut när rätten serverades! På Johans förslag drack vi ett tyskt vitt vin, som han tyckte skulle passa bra, Grauburgunder Trocken. Jättegott!

Undrar du vilka som var mina gäster. Jo, det var Gull-Britt, Åke, Tina, Gösta, Regina och Nisse. De var riktigt nöjda över att få en så god lunch.  

Jag fick flera härliga presenter av mina gäster. Härlig tryffelchoklad, hjortkött, hemmagjord granola och se den här buketten. Vilka vänner jag har!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

På mina promenader ser jag vad som händer i staden. Här ligger segelskeppet Atlantis från Amsterdam.

Beachhandboll spelades runt om längs Fria bad. Det var spel av ungdomar i alla åldrar. Här fanns flera spelplaner och läktare där man kunde se varje match.



När jag gick norrut över Sundstorget nästa dag, fick jag plötsligt se att torget var alldeles fullt av barn, unga och gamla med cyklar.


Det skulle cyklas en runda runt om i Helsingborg och alla som kunde cykla fick vara med, antingen man var jätteliten eller jättegammal!


Många hade också smyckat både cykeln och sig själv. Den här flickan var nog den som hade lyckats bäst.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Helsingborgs Drumcorps fyller 50 år i år och det firade de bland annat i lördags med konserter både utanför och inne i Konserthuset. 


Det var verkligen många, som samlades utanför Konserthuset för att lyssna på Drumcorps. De spelade en halvtimme innan det var dags att ta sig in i konsertsalen. Det var slutsålt inne i Konserthuset, så de som inte fick några biljetter, hade ju en möjlighet att lyssna på Drumcorps här utanför.



Det blev en över tre timmar lång konsert. Vi fick lyssna på alla typer av instrument, som de använder i Drumcorps, även marimba. Dessutom fick vi se flickor som dansade. Häftigt! 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag var både gudstjänstvärd och körsångare i Vox Maria på söndagsgudstjänsten och på eftermiddagen gick jag tillbaka till kyrkan för att lyssna på Mariakyrkans gospelkör. De strålar verkligen av glädje.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På måndagarna brukar jag gå på lunchmöte med min Rotaryklubb, men den här måndagen tog jag mig till Pålsjö kapell. Lennart Nilsson, som varit medlem i Felicitas var död och vi var många gamla körsångare från Felicitas som kom till Pålsjö kapell för att sjunga vid Lennarts begravning. Netan tog de här bilderna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar