söndag 16 juni 2024

Tiden bara rusar iväg!

 

Förra söndagen hade kören Vox Mariae sin sista konsert den här terminen. Det kändes härligt att få sjunga bland annat Pärts "Which was the son of ...". Jag hade repeterat det verket hemma nästan varje dag och nu satt den perfekt. Rossinis "Cum Sancto Spiritu" hade jag ju sjungit tidigare. Sista verket vi framförde under konserten var Brahms "Zigeunerlieder". Jättehäftig! Vi börjar igen i slutet av augusti.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Sjunger jag inte själv i Mariakyrkan kan jag ju gå och lyssna på andra som sjunger och spelar. Här är det Karin Perry som sjunger, John Perry som spelar saxofon och Boel Videke som spelar piano.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






I fredags fyllde Tina år. Tina och Gösta bjöd hem flera kamrater och vi blev tio stycken som satt runt det här bordet. Vi fick underbart goda pajer, härlig sallad, öl i olika former, stark och svag, och sedan kaffe och godis. Innan lunchen samlades vi ute på terrassen och drack bubbel som bara den! Det var verkligen ett härligt kalas! Dessutom kom vi överens om att ses nästa fredag hemma hos Regina och Nisse. Då är det ju Midsommarafton. Så häftigt!
Naturligtvis glömde jag fotografera maten, men så småningom åkte kameran upp och de vi kan se på bilderna är Tina på översta bilden. Sedan kommer Gösta, Åke och Regina. Regina kom också med på nästa bild och bredvid henne sitter Ulf. Jag satt på andra sidan om Ulf. På sista bilden ser vi Nisse, Pelle, Christina och Gull-Britt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I lördags invigdes den nya museiutställningen på Dunkers Kulturhus. Det man vill visa är hur Helsingborgs stad har sett ut under olika tidsperioder. Det är verkligen en stor utställning och svårt att få grepp om den vid det här första besöket. Det finns över tusen föremål i utställningen och på den översta bilden ser man utställningens tyngsta föremål, Malmkanonen, som väger 1457 kg! På den nedre bilden är ett föremål som jag blev riktigt intresserad av. Det är en sten som har ett Dinosaurieavtryck och är c:a 200 miljoner år gammalt! Jag gissar att jag behöver se den här utställningen några hundra gånger innan jag sett och förstått allt, men den ska ju vara kvar i tio år, så det lär jag ju hinna!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På lördagskvällen gick jag til Mariakyrkan för att lyssna på Ragnars kör, Lunds Vokalensemble. De kallade konserten för "Drömvävar i försommarskymningen". Det var länge sedan jag lyssnade på en så fantastisk körkonsert! De sjöng verk som jag sjungit i andra körer men också för mig helt nya verk. Allt var så underbart att lyssna på. Konserten spelades in av Sveriges Radio P2 Det gäller att ta reda på när man kan lyssna på konserten eller delar av den igen!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I kväll är det Mariakörens sista konsert i Mariakyrkan den här terminen. Den får jag återkomma till!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar