torsdag 7 december 2023

Redan december

 

Förra torsdagens konsert på Konserthuset hade rubriken "Cellokonsert med Amalie Stalheim". Amalie som kommer från Norge, är en mycket skicklig cellist. Hon älskar dessutom nyskriven musik och vi fick lyssna på Anders Hillborgs nyskrivna häftiga cellokonsert. Amalie var otroligt skicklig på cellon. 

Det verk, som konserten började med, imponerade också på mig. Det var ett 9 minuter långt verk av Unsuk Chin. Det verket var också komponerat år 2020. Framför allt imponerades jag av Thomas Widlunds spel på så otroligt många slagverksinstrument!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Kammarmusikföreningen var först i december med sin konsert på Dunkers Kulturhus. Jag fotograferade de medverkande ute i hallen efter konsertens slut. Här står sopranen Susanna Andersson, som hade en underbart vacker sopranröst. Det blev allt från Schubert till Mahler. 


Per Johansson spelade som vanligt mycket skickligt på sin klarinett, både som solist och ackompanjatör. Per är ju sedan 26 år soloklarinettist i HSO.


På pianot fick vi lyssna till Joachim Olsson. Joachim, som är utbildad i Köpenhamn, ger konserter över hela världen och just nu driver han Elinebergskyrkans musik för barn.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Lördagen var full av aktiviteter. Det började med en repetition i Mariakyrkan med Vox Maria, som skulle sjunga Bach Juloratorium på söndagskvällen. Vi repeterade i drygt två timmar med en barockorkester. Det fanns dock en del instrument som inte kunde komma förrän på söndagen tyvärr. 



Jag fick halvspringa till nästa aktivitet. Föreningen Norden anordnade "Nordiska Bokdagen" på Dunkers Kulturhus klockan 13:00. Jag hann precis! Här intervjuar Per Johansson den åländske författaren Sebastian Johans, den svenska författaren Amanda Svensson och den norske lyrikern Steinar Opstad.




På eftermiddagen promenerade jag till Mette och Bosse, som bjöd på glögg. Hela bordet var fullt med godis av alla slag och det fanns dessutom fyra olika sorters glögg. Jag fick först deras hemmagjorda och senare en portvinsglögg. Jag gissar att vi ar c:a 25 gäster och det blev härliga samtal med framför allt flera av de gamla körkamraterna.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Någon annan bild, än detta programblad av söndagens aktiviteter, har jag inte. Söndagen började med att Mariakören sjöng på högmässan. Det var ju Första söndagen i Advent! Efter högmässan rusade jag hem för att få i mig lite lunch. Sedan var det dags för generalrepetitionen med orkestern klockan 16:00. Alla instrument var där. Thomas W. hade kommit, som väl var, och spelade på pukorna. Härligt! Konserten blev riktigt bra. Dock dirigerade Ragnar en aning för snabbt den 21:a satsen, så då sjöng vi inte helt perfekt, men det var nog inte så många som uppfattade det.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Nu är varenda kväll inbokad för repetitioner med både Mariakören, som ska ha konsert på söndag, och Vox Maria som ska ge tre konserter på Malmö Live nästa vecka. Oj, oj oj!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar