torsdag 14 december 2023

Körsång och musik för hela slanten

 


Allra först måste jag dock berätta om ljusstöpningen som jag fick vara med om på Ateljé Ljussmedjan i Varalöv. Det blev två härliga ljusstakar som jag fixade. 

Det blev de här två ljusstakarna (eller vad man ska kalla dem). Jag fick hjälp att skära av tapparna undertill, så att det gick att ställa dem på en bricka eller fat.


Johan fick båda två, och han skickade mig en bild på den som han hade tänt, när han kom hem.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jazz i Helsingborg hade konsert i fredags. Det var Hannah Svenssons kvartett som stod för musiken. Det blev en av de bästa jazzkonserterna det här halvåret. 


Sven-Erik Lundeqvist spelade piano, Hannah Svensson sjöng, Klas Lindqvist spelade saxofon och klarinett, Mattias Svensson spelade kontrabas och Paul Svanberg spelade trummor. Härligt, härligt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Lördagskonserten på Konserthuset bjöd på Händels Messias. Det var dock inte den vanliga Messias utan "som Mozart ville ha den". Det innebar bl.a. att kören fick sjunga verket på tyska. Det var inte helt i min smak. Jag har ju sjungit verket flera gånger, men på engelska, och det är alltid trevligt att tralla med i huvudet när man lyssnar. Den här gången gick inte det så bra!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Mariakören hade sin Adventskonsert på andra söndagen i Advent. Vi fick lyssna till, och blev också ackompanjerade av, den här brasskvintetten. Det var ett gäng unga grabbar som spelade väldigt bra. Jag har ingen bild på oss i kören så det får bli den här bilden på vår körledare Nils Henriksson när han instruerar brassensemblen. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Hela den här veckan åker jag till Malmö tillsammans med kören Vox Maria för att delta i julkonserterna på Malmö Live. Vi ska sjunga på tre konserter! Återkommer.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar