måndag 9 oktober 2023

Vänner, musik och film

 



Lördagen den 30 september fick jag besök av Carina och Håkan Landén. Så trevligt att de passade på och ringa på min dörr för att kolla om jag var hemma. Det var jag! Det blev lite vin och en massa härliga minnen som kom fram. Underbart!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Efter att ha sjungit med Vox Maria på gudstjänsten i Mariakyrkan den 1 oktober, gick jag till Konserthuset för att lyssna på Musikhögskolans konsert. Det som överraskade mig, var hur skickliga dessa elever redan är. En stor orkester som spelade verk av W A  Mozart, Tobias Broström och Ludwig van Beethoven. Bilden på programmet visar de här båda slagverkarna, Daniel Alin och Christoffer Breman, som var solister. Det var verkligen en positiv upplevelse.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


De här fyra grabbarna har bildat en grupp som heter "Nordic Percussion Group" - Den nordiska slagverksgruppen. Det var Helsingborgs Kammarmusikförening som anlitat dem. Det var ganska jobbigt till en början att lyssna på fyra slagverkare som spelade på olika marimbor, pukor, trummor och jag vet inte allt.


Under pausen sprang de tillbaka på podiet och flyttade om alla instrumenten. Det skulle bli en "Surprise" efter pausen. Det blev det! På många sätt. Dels hade öronen vant sig vid det höga ljudet och dels var spelarna så otroligt engagerade att det smittade av sig. Det blev förstås stående ovationer vid konsertens slut - och givetvis extranummer. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det finns många körer i Helsingborg. På fredagskvällen den 6 okt. sjöng åtta körer i Mariakyrkan. Det kallades för "Körnatten" och varade mellan klockan 18:00 och 22:00. Jag sjöng både i Mariakören och i Vox Maria. Alla körerna hade var sin halvtimma att sjunga på. Vox Maria var sist och det fanns fortfarande publik kvar i Mariakyrkan  när vi sjöng. Det lär nog bli flera "Körnätter". 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Efter att ha läst recensionerna i HD om den här filmen var jag ju tvungen att gå till Röda Kvarn för att se den. En man låg på marken nedanför en hög balkong. Hade han tagit sitt liv eller hade han blivit mördad? Det var verkligen en intressant film om hur rättsväsendet fungerade, hur försvarsadvokater och åklagare resonerade. Jag tyckte jag fick en otroligt bra information om hur de olika rättsföreträdarna argumenterade. Det var en film  jag gärna rekommenderar.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






Så var det dags för mer körmusik. Den här gången var det manskören Profundo som sjöng i Mariakyrkan under ledning av Ragnar Bohlin. De mest intressanta verken var det första och det sista, som båda är komponerade av estländaren Veljo Tormis. Det sista sången heter Järnets förbannelse och Ragnar dirigerade med att slå på en trumma. Vilken tonsättare! Vi sjunger verk av honom också i Vox Maria. Det blir extra intressant nu, när jag har hört manskören sjunga dessa verk på ett så fantastiskt engagerat sätt. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar