lördag 30 september 2023

Kultur i alla former är härligt

 


"Från Bach till nutida musik" var rubriken på fredagskvällens konsert på Allhelgonakyrkan på Råå. Det var Han Pålsson som satt vid flygeln. Vi fick också information om tonsättarna och deras verk mellan varje stycke som han spelade. Hans är verkligen intressant att lyssna på, både när han spelar och när han berättar. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Jag har abonnemang på Konserthusets konserter, torsdagar och lördagar. I lördags fick vi lyssna till Malin Broman, som både var solist och dirigent. Hon spelade Brahms stora violinkonsert. Det var ganska spännande att höra orkestern spela med en ibland sittande och ibland - när hon var solist - stående dirigent. Egentligen saknade jag att få se dirigenten agera framför orkestern, men samtidigt var det fantastiskt att höra hur väl orkestern spelade på egen hand! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Helsingborgs konstförening har utställningar i huset vid Gröningen som heter Karantänen. Nu var det dags för en skulpturutställning. Dessa skulpturer var gjorda av konstnären  Gitte Lind.



När jag gick runt i huset fick jag plötsligt se min uppskattade skolchef Stig Fred. Det visade sig att has svärson Zoran Luka Fred var konstnär och ställde bland annat ut de här skulpturerna.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På söndagseftermiddagen gick jag till GladJazz-konserten på Clarion Sea U. Jag var där i god tid, men det hjälpte inte. Jag blev placerad långt bak i salen och det var inte lätt att se musikerna. Det var Kansas City Stompers som spelade.  


Mot slutet kunde jag inte tåla mig, utan smög fram bakom baren och både lyssnade och fotograferade. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Mera jazz blev det i veckan. Den här gången var det föreningen Jazz i Helsingborg som hade en konsert på Dunkers kulturhus. Det var den här brasilianska trion Caixa Cubo, som spelade. Hjälp vilken fantastisk trio! Vi gav oss inte i publiken, så vi fick två extranummer. Så härligt!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Höstens första teaterföreställning blev Cabaret på Storan. Det var en ganska häftig föreställning, men jag hade svårt att höra vad som sas och texterna när de sjöng - utom välkomsthälsningen som återkom flera gånger : Välkommen, bienvenue, welcome ......... Hörapparat hjälper inte alltid.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar